Halaman

04 May 2012

Terengganu aktif cungkil bakat baru

Oleh: Suriati Ali

MELETAKKAN objektif untuk menjadi kuasa baru sukan tanah air, Terengganu sememangnya tidak pernah duduk diam untuk mencungkil bakat-bakat baru dalam pelbagai acara sukan.
Lihat sahaja betapa berkuasanya negeri dari Pantai Timur itu di lapangan sukan berbasikal.

Setiap ceruk lebuh raya sudah ditawan menerusi barisan pelumba bertaraf dunia seperti Anuar Manan dan Mohd. Hariff Salleh.

Malah, keunggulan pecutan Azizulhasni Awang dan Fatehah Mustapa di veledrom berbasikal juga cukup digeruni lawan dari serata dunia.

Tidak ketinggalan di arena olahraga dan nama Nazmizan Muhammad pasti diingati dengan rekod dua pingat emas acara pecut di Sukan SEA 2003 di Vietnam. Begitu juga dengan kejaguhan Adi Aliffudin. Atlet berbadan besar ini masih menjadi taruhan negara dalam acara lontar peluru.

Semua catatan sejarah itu cukup indah untuk diceritakan. Namun, hakikat yang pasti, kejayaan oleh anak-anak Terengganu itu terhasil daripada pembangunan sukan yang tersusun.

Justeru itu, Terengganu dengan status sebagai juara Sukan Malaysia (Sukma) edisi 2008, 2010, 2011 dan kini mahu melebarkan penguasaannya.

Kali ini, negeri yang sinonim dengan gelaran Sang Penyu itu mula berjinak-jinak untuk mencari jaguh di kolam renang.

Sebagai langkah pertama, kerajaan negeri menerusi Persatuan Renang Amatur Terengganu (PRAT) telah mengadakan Program Mengenalpasti Bakat (TID) Sukan Renang di Pusat Akuatik Majlis Bandaraya Kuala Terengganu, Batu Burok.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Rozi Mamat sendiri mengakui betapa ruginya negeri ini andai gagal mengaut sebanyak mungkin pingat di kolam renang.

“Salah satu cara untuk kita pertahankan kejuaraan Sukma di Pahang nanti adalah dengan menguasai kolam renang kerana di sinilah jumlah pingat paling banyak ditawarkan.

“Kita juga tidak boleh sepenuhnya kepada acara-acara seperti kenu dan berbasikal. Untuk menjadi kuasa sukan tanah air, kita perlu menawan semua acara termasuklah acara di kolam renang,” katanya..

Sementara itu, Timbalan Presiden Persatuan Renang Amatur Terengganu (PRAT), Dr. Hashim Azmi Che Nor berkata, pasukan renang negeri itu kini hanya mempunyai enam perenang dan mendapat latihan sepenuhnya daripada jurulatih tempatan.

Katanya, jumlah itu masih kecil jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain yang mempunyai ramai pelapis dalam acara renang, terjun, polo air mahupun renang berirama.

“Program Mengenalpasti Bakat ini adalah permulaan kepada kami walaupun kami sedar ia memerlukan masa yang lama untuk memperoleh hasilnya.

“Kami akan mengumpul sebanyak mungkin bakat-bakat muda untuk diserapkan di bawah kendalian persatuan dan mereka yang terpilih akan didedahkan kepada banyak pertandingan sama ada di peringkat negeri mahupun kebangsaan,” jelasnya.