Halaman

28 June 2012

Karya songket urat kayu menang RM5,000

Oleh; Esah Abdullah

Pereka grafik dari Taman Tamaddun Islam (TTI) Encik Salyuddin Yusof , 37, mendapat tempat pertama bagi kategori karya siap pada Pertandingan Melukis Citra yang diadakan di Muzium Negeri Bukit Losong semalam.

Salyuddin, menghasilkan karya siap bertajuk `Songket Urat Kayu Terengganu’ menerima hadiah wang tunai RM5,000 dan sijil penyertaan.

Anak jati Terengganu itu, mengambil idea daripada urat-urat kayu untuk menghasilkan kerja seninya berkonsepkan songket dengan bermotifkan bunga-bunga songket tradisi seperti pucuk rebung.

Manakala guru seni dari Kota Baharu, Kelantan, Arman Syamsuri Mohamad Sani tempat pertama (karya spontan) dengan karya bertajuk ‘Ilham Ijaz’ (Keajaiban Ilham) menerima wang tunai RM3,000 dan sijil penyertaan.

Percubaan menggunakan kelainan dalam melukis dengan mengguna teknik penyemburan (spray) pada plastik yang menghasilkan corak-corak batik unik membuah kejayaan kepadanya yang tidak pernah melepaskan peluang setiap kali pertandingan tersebut dianjurkan.

Tempat kedua bagi kategori karya siap dimenangi Ahmad Nashidi Ismail (RM3,000) dan ketiga dimenangi Ahmad Abdul Ghawi (RM1,000) beserta sijil.

Bagi kategori karya spontan, tempat kedua dimenangi oleh Mohd Khairudin Zainudin (RM1,500) dan ketiga dimenangi oleh Marzuki Mohammad (RM800).

Manakala 14 pelukis (karya siap) menerima hadiah saguhati, RM700 seorang dan sijil serta
15 pelukis (karya spontan) masing-masing menerima wang tunai RM500 dan sijil.

Hadiah kepada pemenang disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri. Dato’ Abdul Rahin Mohd Said. Hadir sama Pengarah Muzium negeri, Haji Mohd Yusof Abdullah.

Sebanyak 156 karya pelukis daripada seluruh negara diadili dalam pertandingan itu yang menawarkan hadiah keseluruhan RM32,600 dan tahun ini merupakan tahun ke tujuh pertandingan tersebut dianjurkan oleh Muzium Negeri.