Halaman

30 June 2012

Kerajaan prihatin masalah rakyat

Oleh: Suriati Ali

Kerajaan negeri amat prihatin terhadap kebajikan rakyat miskin, termasuk ibu tunggal kerana macam-macam program dilakukan bagi membela nasib mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri Dato’ Yahya Khatib Mohamad berkata seramai 12,000 rakyat negeri Terengganu berjaya keluar daripada garis kemiskinan hasil bantuan pelbagai program kerajaan.

Katanya, berdasarkan rekod Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YKPT) pada 2008, lebih 42,000 rakyat dikategori sebagai miskin dan mudah miskin.

"Namun, kini selepas pelbagai usaha dan inisiatif dilaksanakan, hanya terdapat 30,000 rakyat yang dikategorikan dalam kumpulan itu dengan pendapatan bulanan isi rumah bawah RM1,500 bagi kawasan bandar dan RM1,000 bagi kawasan luar bandar.

“Mengenai bilangan penerima bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang agak tinggi di Terengganu, beliau menjelaskan terdapat banyak faktor yang menyumbangkan kepada masa lah itu,” katanya.

Katanya, pertama disebabkan bilangan kematian ketua isi rumah yang tinggi menyebabkan keluarga berkenaan hilang sumber pendapatan dan terpaksa bergantung kepada bantuan JKM.

“Ada ibu tunggal sudah menjalankan perniagaan seperti menjahit dan membuat kuih, tetapi masih ada yang tidak membuat apa-apa pun, hanya tinggal di rumah mengharapkan belas ehsan dan bantuan kebajikan masyarakat sahaja.

“Kita perlu melatih mereka yang berminat berniaga supaya melibatkan diri dalam apa jua perniagaan secara kecil-kecilan,” katanya