Halaman

12 June 2012

Mohd Faizul gembira dapat pulang ke Terengganu.

Oleh: Suriati Ali

Kesukaran hidup di negara asing selama empat tahun membuatkan,naluri Mohd Faizul Rosli, 33 dari Kampung Ladang Sekolah, Kuala Terengganu bagaikan meronta-ronta untuk pulang ke pangkuan keluarga.



Mohd Faizul berkata, dia terpaksa berada di Indonesia kerana tidak mampu membayar harga denda visa pelancongan tamat tempoh yang terlalu tinggi.

“Disebabkan itu, saya terpaksa menetap di sana sehingga bertahun lamanya, tidak dapat balik berjumpa keluarga walaupun pada hari raya.

“Pada awalnya, saya tidak mempunyai niat untuk terus menetap di Indonesia kerana tujuan asal hanya ke sana untuk bernikah selepas itu pulang bagi menjalani kehidupan di Malaysia,” katanya.

Katanya, memandangkan kehidupan harian semakin susah kerana gaji sebagai pemandu bas amat murah, dia tidak berputus asa merayu pihak berkaitan membantu menyelesaikan masalah,” katanya.

“Syukur ke hadrat Ilahi, apa yang diusahakan menemui kejayaan sehingga dapat bertemu kembali ibu bapa dan adik beradik yang dicintai.

“Saya bagaikan tidak percaya dapat menjejak kaki ke tanah air tercinta selepas empat tahun berada di negara orang,” katanya.