Halaman

16 June 2012

Pantai Kijal menjadi pilihan pelancong asing

Oleh: Suriati Ali
Gambar oleh Zulkipli Putra




Bandar Warisan Persisir Pantai adalah terjemahan tepat yang boleh diberi kepada ibu negeri Terengganu, Kuala Terengganu yang memiliki warisan sejarah, hasil kraf dan khazanah alam semula jadi.

Negeri yang tersohor dengan keropok lekor, songket, sutera, tembaga dan penyu itu mampu menjadi tempat pelancongan terkenal dunia jika produk dan alam semula jadi dipromosi sebaik mungkin

Tema `Negeri Cantik Budaya Menarik’ yang pernah menjadi sebutan beberapa tahun lalu memang bersesuaian dan bertepatan dengan masyarakat serta keindahan alamnya.


Pantai-pantainya yang cantik, seperti Pantai Batu Burok, Pantai Marang dan Pantai Teluk Ketapang sudah terkenal di serata negeri dan luar negara kerana inisiatif kerajaan Terengganu menganjurkan pelbagai kejohanan sukan air.

Pantai Kijal, Kemaman juga tidak asing bagi pengunjung tempatan dan pelancong asing dari pelbagai negara, termasuk Singapura, Thailand dan Vietnam.

Kebayakan pelancog asing yang singgah di pantai itu ingin menghirup udara segar, merasai pasir pantai yang memutih dan mendengar deruman ombak.

Masyarakat tempatan pasti pelik melihat sekumpulan warga asing sanggup berjemur walupun ketika itu panas terik, tetapi tidak bagi golongan itu yang sememangnya gemarkan suasana itu.

Pelancong asing pasti tidak melepaskan peluang merasai kenikmatan suasana pantai jika singgah di mana-mana pantai di Terengganu.

Mereka akan memanfaat sepenuhnya masa yang ada jika berpeluang menjejak kaki di pantai, kerana mungkin sukar berbuat demikian di negara sendiri.

Pantai Kijal yang terletak bersebelah dengan Awana Kijal, Golf, Beach dan Spa Resort memudahkan lagi pelancong luar Terenggganu dan pelancong asing bertandang ke pantai itu sama ada bersama keluarga atau bersendirian.

Bagi mereka yang minat dengan aktiviti memancing, Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) ada menyediakan jeti khas dan benteng semata-mata mahu memenuhi kepuasan pengunjung.

Kemudahan lain seperti pondok rehat, laluan berjalan kaki, surau, tandas dan gerai makan turut disediakan.

Yang Dipertua MPK, Haji Mustafar Khalid berkata, pihaknya sentiasa prihatin dengan kehendak pengunjung yang pastinya mahukan yang terbaik setiap kali singgah di kawasan pelancongan.

“Pihak kami bukan saja bertanggungjawab menyediakan kemudahan malah memastikan kebersihan di pantai kijal sentiasa dalam keadaan baik dan bersih.

“Orang ramai dingatkan supaya jangan mencuba aktiviti yang dilarang dan merbabaya, termasuk mandi, menyelam mencari hidupan laut dan sebagainya,” katanya.