Halaman

21 June 2012

Penderma darah Terengganu lawat Indonesia

Oleh: Kamarudin Mat Akib


Seramai 20 orang penderma darah paling aktif di negeri Terengganu dan beberapa kakitangan Unit Tabung Darah Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) mengikuti lawatan berinformasi ke Medan, Indonesia pada 14 hingga 17 Jun lalu.

Lawatan itu yang dicetuskan dan diketuai Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Terengganu , YB Dr Haji A. Rahman Mokhtar, bertujuan memberi penghargaan kepada para penderma darah aktif seluruh negeri Terengganu yang telah sama-sama membantu Unit Tabung Darah hospital-hospital di seluruh negeri bagi memastikan bekalan darah di seluruh negeri Terengganu berada dalam keadaan mencukupi tanpa mengharapkan apa-apa balasan.

Menurut YB Dr Hj A. Rahman, program itu membuktikan kerajaan negeri amat prihatin terhadap kebajikan sebilangan warga negeri Terengganu yang prihatin dalam membantu kerajaan tidak kira dalam bentuk wang ringgit mahupun setitik darah dan keringat, bagi membela nasib rakyat yang memerlukan bantuan.

“ia juga selaras dengan moto kerajaan negeri dalam “Merakyatkan Pembangunan dan Pentadbiran” Ada di kalangan peserta pernah menderma darah sehingga lebih daripada 100 kali sepanjang hidup mereka,” katanya.

Antara program yang disusun sepanjang lawatan selama empat hari tiga malam itu ialah kunjungan ke Unit Tabung Darah Columbia Asia Hospital, lawatan ke Tasik Toba, Air Terjun Sipiso-Piso dan beberapa tempat tarikan pelancong di sekitar Kota Medan, Parapat dan Berastagi seperti Istana Maimoon, Central Fruit Market, Pasar Ikan Lama dan Medan Mall.

Turut menyertai rombongan ini Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri, Dr Haji Anwa Sulaiman dan beberapa wakil kerajaan Negeri Terengganu.

YB Dr Haji A. Rahman juga berharap dengan adanya program seperti itu akan lebih menggalakkan lagi orang ramai terutama rakyat negeri Terengganu untuk menderma darah ke mana-mana Tabung Darah hospital di seluruh negeri Terengganu demi untuk kepentingan dan kegunaan rakyat Terengganu khususnya dan rakyat seluruh negara umumnya.