Halaman

19 June 2012

PSKT anjur Program Pencerapan Objek Langit

Oleh: Suriati Ali

Pusat Sains dan Kreativiti Terengganu (PSKT) akan menganjurkan Program Pencerapan Objek Langit di Taman Tamadun Islam (TTI), Kuala Terengganu pada 20 Jun (esok).

Program yang akan dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abd Rahman turut diselitkan beberapa aktiviti sampingan di lokasi berasingan.

Bengkel penyelanggaraan dan aplikasi teleskop dan ceramah berkaitan rukyah alam akan diadakan di dewan Sekolah Menengah Ibrahim Fikri.

Majlis perasmian Pencerapan Objek Langit dan Pelnacaran Kelab Astronomi Terengganu pula akan diadakan di dataran dan dewan konvensyen Taman Tamadun Islam (TTI), Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.

Pemangku Pengarah Urusan PSKT, Encik Ahmad Farhan Abdul Wahab, berkata orang ramai yang hadir pada program ini boleh mengetahuinya secara lebih mendalam mengenai objek ciptaan Allah di langit.

“Apa yang membanggakan, mereka akan diberi peluang menerap sendiri objek langit seperti, anak bulan, bintang dan planet,” katanya