Halaman

19 June 2012

Taman Panorama dalam proses tentukan tender

Oleh: Suriati Ali



Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) kini dalam proses menentukan tender kepada operator yang bakal operasi di Taman Panorama,Bukit Pak Apil, Kuala Terengganu.

Datuk Bandar MBKT, Dato’ Adzlan Dagang, berkat taman berkenaan yang siap sepenuhnya akhir tahun lalu dan bakal beroperasi pertengahan Julai depan selepas selesai proses berkaitan.

Katanya, pengunjung tidak akan dikenakan sebarang bayaran jika ingin merasai keindahan alam ketika berada di taman itu kecuali apabila perkhidmatan `buggy’ disediakan kelak mungkin dikenakan sedikit bayaran.

“Taman yang bakal menaikkan imej Terengganu itu dilengkapi pelbagai kemudahan dan prasarana moden, termasuk kawasan rekreasi, laluan pejalan kaki, pondok rehat dan menara tinjau.

“Sebuah restoran yang mampu memuatkan 200 pengunjung pada satu masa dikenali sebagai panorama kafe turut dibina semata-mata mahu menarik minat pelancong tempatan dan luar negara bertandang ke taman itu,” katanya.

Menurutnya, setiap pengunjung pasti teruja kerana hampir keseluruhan kawasan Bandar Raya Kuala Terengganu dapat di lihat melalui menara tinjau di taman itu.

“Pihak kami berharap, pelbagai pihak terutama mana-mana agensi perlancongan dapat membawa rombongan pelancong ke destinasi menarik ini sekaligus dapat memprosmosi keindahan Kuala Terengganu secara keseluruhan.

“Kawasa itu bakal menjadi kawasan tumpuan baru bagi penduduk negeri ini dan pelancong selain daripada lokasi menarik lain seperti Taman Tamadun Islam, Pasar Besar Kedai Payang dan Pantai Batu Burok,” katanya,