Halaman

24 June 2012

Tiga nilai buruk Pakatan Rakyat

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak mendedahkan pembangkang menyemai tiga nilai buruk di kalangan rakyat negara ini yang boleh menghakis keharmonian dan menjejaskan proses pembangunan negara.

Nilai buruk pertama ialah apabila pihak pembangkang berjanji mereka tidak akan menunaikan janji tersebut. Pembangkang hanya menabur janji politik dan mereka marah apabila kerajaan menabur bakti kepada rakyat.

Kedua pembangkang telah menyemai tabiat buruk di kalangan rakyat apabila berhutang tidak perlu dibayar semula.

Ketiga pembangkang menyemai tabiat buruk budi tidak perlu dihargai, menyebabkan segelintir rakyat tidak mengenang budi kerajaan yang telah melaksanakan pelbagai program dan pemberian bantuan kepada mereka.

Jika diteliti semua sifat buruk tersebut bertentangan dengan nilai-nilai murni dan ajaran agama Islam yang suci.

Inilah sebenarnya kerja-kerja pemimpin pembangkang, mereka sanggup mengetepikan ajaran Islam semata-mata kerana mahu menghasut rakyat supaya membenci kerajaan yang sudah terlalu banyak berjasa kepada rakyat.

Pemimpin pembangkang suka bercakap bohong dan menabur fitnah, khususnya kepada pemimpin kerajaan yang sentiasa berkhidmat untuk kebaikan dan kesejahteraan rakyat.

Mereka cakap berbelit-belit dan tidak istiqomah, hari ini cakap lain tetapi bila tersepit mereka akan mencari jalan untuk menyelamatkan diri dengan menyalahkan pihak lain kononnya cuba mengalih isu.

Berbeza dengan Kerajaan BN yang tentunya mengutamakan nilai-nilai murni dan sentiasa memupuk semangat perpaduan dan menganjurkan masyarakat negara ini menjadi rakyat yang bersyukur.

Pemimpin BN tidak menghasut rakyat supaya membenci pemimpin tertentu, sebaliknya mereka sentiasa mencari jalan bagi memastikan rakyat pelbaagi kaum hidup dalam keadaan harmoni dan bersatu bagi mewujudkan kestabilan politik.

Itulah perbezaan ketara antara pemimpin pembangkang yang hanya mahu mengabui rakyat dengan janji-janji palsu dan pemimpin BN yang ikhlas berjuang dan merangka strategi bagi membela nasib rakyat.