Halaman

03 July 2012

1,302 golongan miskin di DUN Kota Putera terima zakat



Oleh: Mohammad Ishak

Seramai 1.302 golongan miskin di Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Putera, menerima bantuan zakat daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) sebagai persiapan awal menyambut Ramadan tahun ini.

Majlis penyampaian agihan zakat itu yang berlangsung di Masjid Kampung Raja, dirasmikan oleh ADUN Kota Putera Yang Berhormat, Muhamad Pehimi Yusof.

Pada tahun ini MAIDAM mengagihkan zakat berkenaan lebih awal bagi membolehkan semua penerima menggunakan wang untuk keperluan mereka.

Muhamad Pehimi berkata, sejumlah RM486,300 diperuntukkan bagi agihan kepada golongan miskin di kawasan berkenaan.

Katanya, dengan agihan itu golongan miskin terbabit dapat menggunakan sepenuhnya untuk membuat persiapan menyambaut bulan Ramadan tidak lama lagi

Menurutnya, pada tahun ini MAIDAM mensasarkan kutipan lebih RM1 juta untuk dipunggut daripada umat Islam negeri ini menerusi pelbagai sumber pendapatan yang sah.

“Masyarakat Islam kini mempunyai kesedaran tinggi untuk mengeluarkan zakat dan jumlah itu sentiasa meningkat pada setiap tahun,” katanya.

Beliau berharap dengan sumbangan yang dilakukan oleh MAIDAM penduduk yang tersenarai sebagai penerima zakat dapat membantu meringankan beban kewangan untuk menyara hidup keluarga.