Halaman

26 July 2012

Baikot gerai kotor- YB Dr A.Rahman

Oleh; Esah Abdullah

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, YB Dr. A. Rahman Mokhtar mengesyorkan orang ramai membaikot peniaga yang tidak menjaga kebersihan dalam penyediaan makanan seperti tidak memakai apron dan makanan yang tidak ditutup .

Katanya, orang ramai perlu berhati-hati memilih makanan dan ambil berat tentang kebersihan terutama dalam bulan puasa begini gerai makanan tumbuh bagai cendawan.

``Jika pengguna masih membeli makanan di premis berkenaan seolah-olah mereka menggalakkan peniaga bersikap ambil mudah dan tidak peka kepada apsek kebersihan,’’ katanya.

Menurutnya, pegawai kesihatan negeri dan daerah serta pegawai penguatkuasa PBT akan sentiasa mengadakan pemeriksaan dan pemantauan dari masa kesemasa untuk memastikan semua peniaga mematahi peraturan yang telah ditetapkan.

Sementara itu, pada Ops Ramadan tahun lalu, sebanyak 71.4 pertus atau 1,734 gerai daripada 2,427 bazar Ramadan seluruh negeri mendapat penilaian 80 peratus ke atas, manakala bakinya mendapat penilaian 60 hingga 80 peratus dan tiada premis yang mendapat penilaian 60 peratus ke bawah direkodkan.

Daripada 135 sampel makanan yang diambil untuk dianalisis mikrobiologi oleh Makmal Keselamatan dan Kualiti Makanan mendapati 71 sampel atau 52.6 pratus didapati melanggar standard yang ditetapkan iaitu mengandungi S aureus, B cereus, Salmoneila, E coli dan kolifrom.