Halaman

24 July 2012

Masjid Kubang Bemban tubuh koperasi



Oleh: Mohammad Ishak 

Berkat kegigihan dan semangat ingin maju dalam bidang ekonomi mendorong penduduk Kampung Kubang Bemban, dekat Jertih, menubuhkan sebuah koperasi untuk faedah komuniti terbabit.

Koperasi yang dikenali Koperasi Masjid As-Solehin Berhad (KOMASS), bertujuan menggalakkan kariah menabung selain meningkatkan ekonomi penduduk Satu majlis pelancaran penubuhan koperasi berkenaan diadakan di masjid itu kelmarin dan dihadiri oleh 50 penduduk.

Pengerusinya, Anuar Mahmod berkata, pihaknya bangga dengan semangat penduduk yang memberi kerjasama dan sokongan sehingga berjaya menubuhkan koperasi berkenaan.

Katanya, dengan kejayaan itu ia menjadi masjid pertama di daerah Besut yang menubuhkan koperasi dalam usaha memberi perkhidmatan kepenggunaan dan ekonomi kepada masyarakat setempat.

Beliau berharap, dengan adanya koperasi ia akan dapat membantu penduduk kampung itu dalam pelbagai bidang terutama pembangunan ekonomi yang dapat menambah sumber pendapatan penduduk.

Anuar berkata, beliau mempunyai rancangan untuk menyertai pelbagai sektor bagi merancakkan lagi sumber pendapatan koperasi terutama bekerjasama dengan lain-lain agensi dan jabatan kerajaan di daerah Besut.