Halaman

23 July 2012

MB turut ke London, sokongan moral buat atlet

Oleh: Aida Abd Rahman
Ganjaran Kerajaan Terengganu kepada atlet negeri ini yang berjaya mewakili negara ke Sukan Olimpik London bukan hanya berbentuk insentif wang ringgit, malah turut disertai sokongan moral.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said akan bertolak ke London bagi memberi sokongan moral dan perangsang kepada tujuh atlet negeri ini yang bakal menggalas cabaran mewakili acara masing-masing di temasya berprestij dunia itu tidak lama lagi.

“ Ada tujuh atlet kita akan bersaing dalam acara masing-masing di Olimpik, saya sendiri akan pergi ke sana sekejap untuk memberi semangat kepada atlet kita.

“Terdapat satu slot kekosongan untuk ke sana (London), Tuan Haji Nawawi akan ke sana. Kita akan ke sana walaupun terpaksa menempuhi waktu siang dan puasa yang lebih panjang,” katanya baru-baru ini.

Lima atlet terawal yang mengesahkan tiket ke temasya itu, iaitu dua dari acara berbasikal trek, Azizulhasni Awang dan Fatehah Mustafa serta dua atlet memanah, Khairul Anuar Mohamad dan Nur Shafiqah Hashim serta seorang atlet paralimpik, Muhamad Azwar Bakar (ping pong).

Manakala dua pelumba lebuh raya yang turut tersenarai dalam slot terakhir, Adeq Husainie Othman dari Champion System dan Amir Mustafa Rusli (Drapac Professional Cycling Team).

Menteri Besar berkata, Sukan Olimpik bermula 27 Julai hingga 12 Ogos ini melibatkan Azizulhasni dan Fatehah bagi acara berbasikal trek pada 2 hingga 7 Ogos.

“Bagi acara berbasikal lebuh raya disertai Muhammad Adiq Husainie dan Amir Mustafa Rusli (28 Julai), manakala Khairul Anuar Mohamad dan Nurul Syafiqah Hashim bersaing bagi acara memanah bermula pada 27 Julai hingga 3 Ogos ini,” katanya.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, beliau ke sana bersama beberapa rombongan dari Terengganu yang turut disertai Ketua Kontinjen Sukan Malaysia (Sukma) Ke-15 Pahang, Haji Wan Nawawi Wan Ismail.

Katanya, tawaran memenuhi satu kekosongan slot ke London diberikan kepada Haji Wan Nawawi sebagai ganjaran kepada Pegawai Daerah Kuala Terengganu itu yang berjaya membawa kontinjen Terengganu meraih kejuaraan Sukma buat kali keempat berturut-turut, baru-baru ini.