Halaman

24 July 2012

Ramadan umpama tetamu Allah s.w.t

Oleh: Aida Abd Rahman
Umat Islam perlu mengganggap Ramadan sebagai tetamu Allah s.w.t yang mengunjungi rumah kita, di mana kita pula perlu menjadi tuan rumah terbaik untuk memastikan bulan yang menjanjikan ganjaran istimewa ini dimanfaatkan dengan sebaik mungkin.

“Ramadan harus menjadi satu bulan yang amat dirindui dan dinantikan di kalangan umat Islam bagi mentarbiah dan memuhasabah diri dengan menzahirkan perasaan rindu itu untuk melaksanakan suruhan, tuntutan dan amalan sunat termasuk mengerjakan solat tarawih.

“Pemergian Ramadan seharusnya amat menyedihkan dan kita sebagai umat yang sentiasa merindui Ramadan pastinya tidak sanggup berpisah dengan bulan penuh rahmat ini. Oleh itu, jangan sesekali kita bersedih dengan kedatangan Ramadan dan berseronok pula dengan pemergian Ramadan,” kata Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Haji Muhammad Ramli Nuh, ketika diwawancara Teganukita, semalam.

Tambah beliau lagi, maksud bersedih di sini adalah kita merasakan Ramadan satu bulan yang mengongkong kita serta menyebabkan kita merasakan lapar dan tidak selesa menjalani amalan seharian, malah merasa dukacita dengan kehadiran bulan ini.

Bagaimanapun, apabila berlalunya Ramadan kita berseronok dan tidak sabar-sabar pula mahu menyambut Hari Raya atau kehadiran Syawal. Ini konsep yang tidak bertepatan dengan penghayatan dan pengisian Ramadan.

Katanya, umat Islam perlu mengejar banyak keistimewaan yang dianugerahkan Allah s.w.t menerusi utusan Ramadan yang hanya hadirnya setahun sekali dan mengganggap kehadirannya adalah yang terakhir untuk hayat kita.

“Justeru itu, di peringkat awal Ramadan ini, marilah sama-sama berusaha melaksanakan tugas kita terhadap Allah s.w.t sebagai hambaNYA dengan menjadikan Ramadan sebagaimana kata Dr Yusuf al-Qaradawi sebagai `Madrasah Addiniah’, iaitu sekolah untuk membina keagamaan dalam diri kita yang melibatkan proses mentarbiahkan, mendidik, menta’zimkan, membentuk imej dan mentajdidkan perkara yang sebelum ini tidak baik kepada lebih baik.

“Selain perkara yang sudah baik ditambah nilai supaya lebih baik sebab itu inilah bulan paling sesuai membina kekuatan dan tanggungjawab diri bukan hanya kepada Allah s.w.t, juga sebagai ayah, ibu dan anak-anak dengan sesempurna dan sebaik mungkin,” katanya

Sebagai contoh, jika menjadi seorang ayah, bulan ini dapat membentuk kita menjadi ketua keluarga dalam rumah tangga yang dapat menghimpunkan seluruh keluarga ketika menikmati juadah berbuka puasa dan mengerjakan solat berjemaah Maghrib, Isyak dan juga bertarawih.

“Jika tidak mampu ke masjid, tidak menjadi halangan untuk mengerjakan solat tarawih di rumah, asalkan kita berjemaah bersama ahli keluarga kerana yang penting kita berusaha mengerjakan ibadat dan kewajipan terhadap Allah s.w.t selain kita memantapkan institusi kekeluargaan.

“Ramadan juga berfungsi membina kekuatan ukhwah islamiah dan silaturahim dalam konteks kita hidup berjiran dengan melatih diri saling sapa-menyapa, mesra dan saling mengasihi satu sama lain seperti bertukar-tukar juadah berbuka puasa,apatah lagi jika juadah itu dihasilkan dengan air tangan sendiri,” katanya.