Halaman

25 July 2012

Rumah baru hadiah Ramadan untuk 40 keluarga di DUN Tepoh

Oleh: Aida Abd Rahman

Sambutan Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi akan lebih bermakna kepada 40 keluarga miskin yang tinggal di sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Tepoh, Parlimen Kuala Nerus apabila menerima kunci rumah masing-masing, kira-kira jam 5.30 petang esok.

Majlis penyerahan kunci rumah yang turut disusuli pengagihan zakat hari raya bagi DUN itu serta berbuka puasa akan disempurnakan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said di Perkarangan Masjid Padang Nenas, Mengabang Telipot.

Projek penyerahan rumah bernilai kira-kira RM2 juta menerusi kerjasama Kerajaan Terengganu dengan Affin Islamic Bank Berhad (Affin Islamic) dan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam).

Ketua Pegawai Eksekutif Affin Islmaic, Encik Kamarul Ariffin Mohd Jamil, berkata bank mengambil berat mengenai pengagihan zakat kepada mereka yang asnaf, miskin dan benar-benar memerlukan bantuan.

“Kami amat sukacita kerana berpeluang menghadiahkan rumah kepada keluarga miskin ini, apatah lagi sempena bulan Ramadan yang penuh berkat dan mulia ini.

“Melalui sumbangan ini, kami berharap dapat membantu golongan yang kurang bernasib baik ini, dengan harapan satu masa nanti mereka pula akan menyumbang dan memberi balik hasil kepada masyarakat,” katanya.

Beliau berkata, kebanyakan keluarga yang menerima rumah baru itu annti tidak memiliki rumah sendiri dan hidup dalam serba kekurangan serta miskin.

Menurutnya, dengan kemudahan asas dan tempat perlindungan yang lebih selesa itu nanti diharap penduduk terlibat akan menikmati kehidupan yang lebih sejahtera, masa depan lebih cerah dan dapat membesarkan anak-anak dalampersekitaran hidup yang lebih kondusif.

Sehingga kini, Affin sudahpun menyumbang lebih daripada 300 unit rumah di seluruh negara bagi golongan miskin dan memerlukan bantuan.

Pada tahun ini, Affin memperuntukkan kira-kira RM6 juta dari dana zakat untuk diagihkan kepada golongan asnaf yang layak.