Halaman

27 July 2012

TIIAF 2012 bakal dihadiri 50,000 pengunjung

Oleh: Suriati Ali

Kira-kira 50,000 pengunjung tempatan dan luar negara dijangka hadir memeriahkan `Terengganu International Islamic Arts Festival (TIIAF) 2012’ di Taman Tamadun Islam (TTI) Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.

Program yang berlangsung selama empat hari dan bermula 14 September itu dianjurkan kerajaan negeri dengan kerjasama TTI.

Sebanyak 17 negara, termasuk Singapura, Indonesia, Brunei, Thailand, Jepun, China, India dan Pakistan akan terlibat sepanjang program itu berlangsung.

Pengarah Urusan TTI Haji Engku Md Azmi Engku Abd Rahman berkata, apa yang membanggakan, pakar-pakar seni khat dan pemuzik profesional dari Mesir, Turkey, Syria, Iran, Afrika Selantan dan Sepanyol turut menyertai festival kali kedua dianjurkan.

Katanya, program yang akan berlangsung nanti adalah kesinambungan daripada program Inspirasi Seni Khat Peringkat Kebangsaan yang diadakan pada tahun lepas.

“Sambutan yang diterima pada program itu sangat menggalakkan sehingga mendorong TTI memperluaskan program sama ke peringkat antarabangsa.

“Di samping seni khat yangdiperkenalkan tahun lepas, pengunjung festival kali akan meyaksikan keunikan Muzikhat iaitu suatu konsep persembahan muzik yang digubah dan dialun dengan keindahan seni khat,” katanya.

Menurutnya, batikhat akan diperagakan secara ekslusif kepada orang ramai supaya lebih memahami fungsi dan teknik batikhat.

“Pihak kami berharap dengan adanya festival seumpama ini, ia akan menjadi satu lagi produk pelancongan tersohor seiring dengan acara lain seperti Moosun Cup, Sukan Berkuda dan 4x4 Challange.