Halaman

16 July 2012

UMT kumpul 4,000 sukarelawan penyu.

Oleh; Esah Abdullah
Gambar oleh Zulkipli Putra

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menerima lebih 4,000 sukarelawan melalui Program Sukarelawan Penyu yang dikendalikan Unit Penyelidikan Penyu (Seatru) di Pulau Chagar Hutang, Pulau Redang sejak ia sejak diperkenalkan 14 tahun lalu.

KEHIDUPAN BARU...seekor daripada ribuan anak penyu menuju mencari kehidupan baru ke Laut China Selatan selepas menetas. Pelepasan anak penyu dilakukan di Pulau Chagar Hutang, Pulau Redang, dikendalikan Unit Penyelidikan Penyu UMT, baru-baru ini.

Ketua projek, Dr. Juanita Joseph berkata, Seatru bukan saja menerima dari dalam negara malah ada peserta dari luar negara seperti Korea, Singapura, Perancis, China, Inited Kingdom, Jerman dan Australia.

Katanya setiap tahun Saetru menerima permohonan amat memberangsangkan daripada peserta untuk menyertai program itu, namun pihaknya terpaksa menghadkan jumlah tersebut.

“Kita kekurangan tempat penginapan serta kemudahan lain dan hanya lapan orang kita ambil setiap minggu bagi mengikuti program berkenaan,” katanya.

Menurutnya, program ini lebih kepada tugas mengawal pantai, membantu menanam telur penyu dan pemeriksaan sarang di samping menjaga hal ehwal habitat itu.

Katanya ramai yang seronok menjadi sukarelawan ini di samping dapat menikmati suasana damai serta dapat mencari pengalaman tentang pemuliharaan penyu agar tidak pupus.