Halaman

22 August 2012

100 Kereta berhias menjadi tarikan Merdeka Raya Daerah Besut

Oleh: Mohammad Ishak 

Perarakkan kereta berhias adalah antara acara yang dijangka menarik perhatian orang ramai sempena sambutan Merdeka Raya peringkat Daerah Besut yang akan berlangsung di Pantai Air Tawar, Besut pada 8 September depan.

Pengerusi Jawatankuasa Penganjur program,Dato’ Seri Dr Abdullah Md Zin berkata, sambutan Hari Kemerdekaan dalam suasana mood Hari Raya itu mampu menarik ramai penduduk tempatan menyaksikan program itu.

Dr Abdullah yang juga Ahli Parlimen Besut berkata, sehingga ini sudah 100 kenderaan mendaftar untuk menyertai perarakan kereta berhias mebabitkan jabatan kerajaan, swasta dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) di daerah itu.

Katanya, kereta berhias itu akan bergerak dari kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing dan menamatkan perarakan di tapak perhimpunan di Pantai Air Tawar.

Menurutnya, pihak penganjur menjangka lebih 20,000 penduduk daerah Besut akan berhimpunan sempena sambutan Kemerdekaan Ke 55 itu.

Selain itu,katanya, semua jabatan dan agensi kerajaan daerah itu akan mengadakan majlis terbuka Aidilfitri di kawasan tapak sambutan bagi memudahkan orang ramai berkunjung ke jabatan terbabit.

“Berikutan itu semua jabatan kerajaan di daerah ini tidak akan mengadakan majlis jamuan hari raya di pejabat masing-masing sebaliknya akan mengadakan majlis serentak dengan program sambutan kemerdekaan,” katanya

Beliau berkata, jika sambutan Semarak Merdeka pada September tahun lalu diadakan di Bandar Jertih,kaliini ia diadakan di lokasi berbeza iaitu di kawasan pusat pelancongan persisiran pantai.