Halaman

15 August 2012

BEKAS TIMBALAN PRESIDEN PAS BERTINDAK BETUL DEMI MEMPERTAHANKAN ISLAM

Oleh: Ruslan Abdul Rahman, Pengarang TEGANUKITA.


NAJIB (dua dari kanan) mendengar penerangan daripada tokoh ulama Arab Saudi, Sheikh Dr. Abdullah Hamad Al Jalaly (kanan) pada pertemuan dengan tokoh-tokoh ulama sempena Persidangan Luar Biasa OIC di Mekah semalam.

Kenyataan Ahli Parlimen Bachok (Pas) YB Ustaz Nasharuddin Mat Isa di Buletin Utama TV3 kelmarin yang menggesa agar Pas keluar dari Pakatan Pembangkang, berikutan DAP menolak agenda Pas untuk melaksanakan hukum hudud dan perundangan Islam, telah menimbulkan kegelisahan dan gelabahnya pimpinan Pas baik di peringkat pusat mahupun negeri.

Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan merupakan antara yang terawal memberi respon dengan mengecam kenyataan Ustaz Nasharuddin yang juga bekas Timbalan Presiden Pas itu dan masih lagi dalam barisan tertinggi Pas Pusat.

Pemuda Pas Kelantan meminta Ustaz Nasaruddin keluar dari Pas.

Sebenarnya Ustaz Nasharuddin bukan berada di jalan yang salah,berikutan kenyataannya itu, malah itulah kenyataan dan sikap atau pendirian yang betul demi mempertahankan Islam.

Semua orang tahu latar perjuangan DAP yang anti Islam dan Melayu serta Raja-Raja Melayu.

Sebagai orang yang jujur dan ikhlas dalam perjuangan, perkara yang salah dilakukan oleh partinya, beliau menyuarakan walau pun tahu risikonya tinggi, diambil tindakan, dipecat dan sebagainya.

Beliau lah antara pemimpin Pas yang sudah sedar dan insaf dan ingin melihat Pas kembali kepada landasan perjuangan sebenar

Gesaan Ustaz Nasharuddin ini mungkin selaras juga dengan saranan bekas Pesuruhjaya Pas Selangor dan bekas Naib Presiden Pas, ,Dato' Dr. Hassan Ali yang menggesa Pas agar segera memikirkan untuk keluar dari pakatan pembangkang.

Hari ini juga kita boleh lihat bagaimana Ustaz Nasharuddin memberi pendekatan baru bagi menjawab betapa tidak benarnya tuduhan Presiden Pas, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang yang mengkafirkan orang Umno,melalui ucapan dan amanatnya.

Ustaz Nasaruddin walaupun merupakan Ahli Parlimen Pas turut bersahabat dan mengiringi Perdana Menteri Dato' Seri Mohd. Najib bersama-sama ulama-ulama Arab Saudi dalam satu perjumpaan khas di Mekah.

Penyokong fanatik Pas yang sering mengkafirkan orang Umno memang sangat marah jika melihat pemimpin mereka duduk sekali dengan pemimpin UMNO.

Namun bagi bekas Timbalan Presiden Pas. Ustaz Nasharuddin, perbezaan dalam politik tidak pernah membezakan untuk duduk sekali dalam satu majlis,lagi-lagi pertemuan dengan para ulama'

Nampaknya,sudah tiba masanya ulama-ulama di dalam Pas yang melihat Pas sudah terpesong dari landasan Islam untuk bangun dan memperbetulkan Pas secara terang-terangan dari terus berdiam diri demi menjaga jawatan dan pangkat di dalam parti mahupun kerajaan negeri yang mereka kuasai.

Janganlah kerana pangkat, kedudukan dan wang ringgit sanggup bersengkongkol dengan perkara-perkara yang boleh memusnahkan Islam. Berkata jujurlah wahai para pemimpin Pas.