Halaman

15 August 2012

Citra Bot Berhias sempena pembukaan Payang Walk

Oleh: Aida Abd Rahman
Kerajaan negeri akan menganjurkan pertandingan Citra Bot Berhias sempena perasmian Payang Walk, berhampiran Pasar Payang, Kuala Terengganu, pada 6 Oktober ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan warisan negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd Said,acara pelancongan itu melibatkan pertandingan di kalangan peserta yang mewakili pejabat daerah serta jabatan yang terpilih.

"Bagi melancarkan program itu, kesemua peserta diminta menyiapkan bot berhias masing-masing sebelum menjelangnya hari pertandingan itu nanti.

“Selain itu, acara berkenaan dijangka bakal dirasmikan Duli Yang Maha Mulia, Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin yang juga diadakan bersempena sambutan perayaan hari keputeraan baginda,” katanya.

Dato’ Abdul Rahin berkata, acara itu nanti mampu menjadi tarikan pelancong dalam dan luar Terengganu, sekali gus akan memperkenalkan tradisi dan warisan pengangkutan air zaman lampau kepada generasi baru .

Katanya, penganjurannya juga dapat menyemarakkan dan memupuk semangat setiakawan, selain menampilkan kreativiti peserta dalam mengetengahkan cetusan idea dalam menghias bot masing-masing.