Halaman

02 August 2012

Polis Besut turun padang jumpa peniaga


Kasmani mengedarkan risalah kepada peniaga pasar Ramadan Kampung Raja

Oleh: Mohammad Ishak

Ramadan bukan bulan untuk berehat kepada penjawat awam terutama pasukan keselamatan seperti Polis kerana mereka perlu meneruskan tugas seperti biasa.

Ini kerana setiap kali bulan puasa dan menjelang Aidilfitri pelbagai kes jenayah sering dilaporkan berlaku malah ia meningkat pada bulan berkenaan.

Sehubungan itu, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Besut, mengerahkan anggotyanya untuk turun padang dan memantau semua lokasi yang dianggap berisiko tinggi terutama di kawasan yang sering menjadi tumpuan orang ramai.

Program Walkabout Policing yang dilaksanakan Polis Besut sebahagian usaha untuk memantau kegiatan jenayah dan membangkitkan oramng ramai terhadap kesedaran menjaga harta benda dan keselamatan awam.

Bazar Ramadan Kampung Raja menjadi pilihan pasukan polis untuk menjalankan program berkenaan apabila anggota polis berkaitan turun padang menemui peniaga dan mengedarkan risalah

Ketua Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Besut, ASP Kamani Hassan, mengetuai anggotanya menemui semua penjual makanan dan kuih di bazar berkenaan sambil beramah mesra dengan mereka.

Menurut Kamani, menerusi pendekatan itu ia diharap dapat membantu polis mengurangkan kegiatan jenayah apabila orang awam turut memahami tanggungjawab mereka dan tahu tugas sebenar anggota polis.