Halaman

26 August 2012

Satu tambah loji, elak gangguan air

Oleh: Suriati Ali

Syarikat Air Terengganu Sdn. Bhd. (Satu) akan membina sebuah lagi loji rawatan air di kawasan Kuala Nerus yang dianggarkan menelan belanja RM390 juta.

Ketua Pegawai Eksekutif Satu, Haji Husain Embong berkata, loji itu dijangka beroperasi pada 2016 bagi menampung keperluan yang makin bertambah ekoran kepesatan penduduk.

Katanya, loji sedia ada iaitu Loji Air Kepung 1 dan Loji Air Kepong 11 serta Loji Air Losong tidak lagi mampu menampung keperluan bagi memproses air untuk tempoh lima tahun akan datang.

“Ketika ini loji-loji berkenaan membekalkan air di kawasan Kuala Terengganu, Marang dan sebahagian Kuala Terengganu Utara (Kuala Nerus) yang kini mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi.

“Loji baru itu dijangka dimulakan pembinaannya pada tahun depan dengan reka bentuk kapasiti sehingga 226 juta liter air sehari dan mampu dimanfaatkan kira-kira 200,000 orang,” katanya.

Beliau berkata, persediaan itu selaras dengan langkah kerajaan negeri untuk menjadikan Kuala Nerus satu daerah baru tidak lama lagi.

“Sudah tentu pembangunan di situ akan lebih pesat dan penduduknya makin bertambah dalam tempoh yang singkat,” katanya.