Halaman

08 September 2012

30,000 hadir sambutan Merdeka Raya Daerah Besut di Pantai Air Tawar



Oleh: Mohammad Ishak 

Selepas Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak yang kagum dengan sambutan luar biasa penduduk daerah Besut dan Setiu pada Majlis Sambutan Aidilfitri di Padang Bola Kampung Tempinis,Jabi pada 6 September lalu,penduduk daerah berkenaan sekali lagi membuktikan mereka boleh melakukan kejutan.

Ini terbukti apabila program Merdeka Raya Peringkat Daerah Besut yang berlangsung di Pantai Air Tawar pagi tadi mampu mengejutkan semua pihak apabila mendapat sambutan meriah sekaligus mencatat satu lagi sejarah kepada daerah itu.

Lebih 30,000 penduduk menghadiri program anjuran Pejabat Daerah Besut,Majlis Daerah Besut dan UMNO Bahagian Besut.

Sempena program itu pelbagai acara menarik diadakan termasuk perarakkan kereta berhias, motosikal berkuasa tinggai kenderaan pacuan empat roda, kereta nasional. Motosikal roda tiga, bot berhias dan perarakan dari kontijen jabatan kerajaan,

Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan pelajar. Program yang dirasmikan Ketua UMNO Bahagian Besut,Datuk Seri Idris Jusoh mampu menyuntik semangat patriotik dikalangan penduduk dan peserta program kerana mereka membiayai sendiri untuk menyertainya.

Paling membanggakan ramai anak muda dan golongan usia emas turut serta dalam acara perbarisan sejauh dua kilometer dari pekan sehari Kuala Besut dan berakhir di Pantai Air Tawar.

Pegawai Daerah Besut,A Rahim Jusoh berkata, beliau bangga kerana penduduk daerah itu memberi kerjasama dan sokongan kuat kepada program yang dianjurkan menyebabkan dua program besar tahun ini dianggap berjaya.

Hadir sama memeriahkan program itu ialah Ahli Parlimen Besut,Dato;Seri Dr Abdullah Md Zin, ADUN Kuala Besut,Dr A Rahman Mokhtar yang juga Ahli Exco Kerajaan Negeri, ADUN Kota Putera, Muhamad Pehimi Yusof,ADUN Hulu Besut,Nawi Mohamad,ADUN Jabi,Ramlan Ali, Yang Dipertua Majlis Daerah Besut,Ibrahim Mohamad dan Pengarah UKOM, Haji Shamsuddin Sulong.