Halaman

21 September 2012

96 pelajar sekolah dari Zon Utara sertai Kem Bahasa Inggeris


Peserta Kem Bahasa Inggeris Zon Utara

Oleh: Mohammad Ishak 

Seramai 96 pelajar mewakil ssekolah dari Zon Utara meliputi daerah Kuala Terengganu, Setiu dan Besut menyertai Kem Bahasa Inggeris di Damai Beach Resort, dekat Bukit Keluang,Besut, selama tiga hari yang berakhir hari ini.

Kem anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia memberi fokos kepada pelajar berinteraksi secara langsung menerusi aktiviti luaran dan dalam dewan yang mampu memberi kemahiran bertutur dalam bahasa Inggeris.

Bagi menjayakan program itu 11 tenaga pengajar terdiri daripada Pembantu Guru Bahasa Inggeris dari Amerika dengan dibantu guru tempatan membimbinbing peserta dalam kaedah yang yang diperkenalkan khas oleh kementerian berkenaan.

Terengganu kini menjadi model kepada pengajaran bahasa Inggeris apabila mengambil guru khas dari Amerika untuk ditempatkan di sekolah terpilih di negeri ini.

Berikutan itu, Pahang dan Johor mengikuti program yang mula diperkenalkan Kerajaan Terengganu dan kini diambil oleh Kementerian Pelajaran.

Sistem pembelajaran menggunakan kaedah bertutur dalam setiap program mempercepatkan pelajar menggunakan bahasa terbabit di sekolah.

Kem yang diadakan kali ini adalah yang kedua selepas kem pertama di adakan di Kemaman bagi sekolah Zon Selatan meliputi daerah Dungun,Marang, Hulu Terengganu,Kemaman dan sebahagian daripada Kuala Terengganu.

Peserta yang mengikuti kem itu adalah pelajar tingkatan dua dari sekolah menengah termasuk sekolah menengah agama dan Imtiaz diberi bimbingan secara praktikan untuk menguasai bahasa Inggeris menerusi model berkenaan.