Halaman

27 September 2012

Kapal UMT lakukan pelayaran sulung

Oleh: Suriati Ali

Gambar fail
Kapal Research Vessel Discovery (RV Discovery) milik Universiti Malaysia Terengganu (UMT) akan memulakan pelayaran sulung bersama puluhan penyelidik dari beberapa universiti terkemuka negara ini.

Naib Canselor UMT, Prof. Dato’ Dr. Ibrahim Komoo berkata, pelayaran bertemakan `Penerokaan Ilmu Pesisir Pantai ’ dijangka bermula awal tahun depan dan mengambil masa satu hingga dua bulan.

Katanya, tempoh itu dianggap sesuai kerana akan singgah di setiap pelabuhan yang terdapat di Malaysia bagi memperluaskan ilmu penyelidikan kepada masyarakat setempat.

 “Setiap kali singgah, penyelidik berkaitan akan mengadakan beberapa aktiviti sampingan, termasuk motivasi dan seminar bersama penduduk sekitar pelabuhan,” katanya.

 “Pendekatan ini bukan saja dapat mendekatkan diri kepada masyarakat malah memperkenalkan identiti UMT dan Terengganu kepada penduduk luar.

 “Pengalaman sepanjang pelayaran itu akan dibukukan untuk tatapan umum generasi akan datang, terutama pelajar dan penyelidik muda pelbagai universiti,” katanya.

 Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Makan Malam Mesra Media di Riyaz Heritage Marina Resort & Spa, Pulau Duyong, Kuala Terengganu, malam tadi.

Pada masa sama, Prof. Dato’ Dr Ibrahim turut menyampaikan hadiah kepada pemenang utama bagi pertandingan Penulis Artikel Bahasa Melayu Terbaik, Penulis Artikel Bahasa Inggeris Terbaik, Liputan Berita TV Terbaik dan Gambar Terbaik.

Hampir 100 petugas media pelbagai agensi hadir pada majlis itu yang turut diserikan dengan puluhan cabutan bertuah.

Prof. Dato’ Dr Ibrahim turut memberitahu tahun ini kekuatan UMT dalam bidang oseanografi dan sains marin akan diperkasakan lagi dengan kapal RV Discovery dan stesen penerimaan imej satelit yang pertama dan satu-satunya diluluskan penempatannya di institut pengajian tinggi di negara ini.

Katanya, keadaan ini membuka peluang lebih banyak penyelidikan dapat dijalankan di Laut China Selatan oleh para penyelidik UMT.

“Tanpa pengetahuan yang mendalam dan menyeluruh berkenaan ekosistem marin, isu kelesterian tidak dapat ditangani dengan berkesan. “Melalui slogan ‘terokaan seluas lautan’ UMT berhasrat untuk membantu kerajaan ke arah pengurusan sumber lautan yang mampan,”katanya.