Halaman

11 September 2012

Lebih 10,000 pengunjung di jangka hadir pada program HAMT

Oleh: Suriati Ali

Lebih 10,000 pengunjung dijangka hadir pada program Himpunan Alunan Muzik Tradisional (HAMT) yang diadakan di Laman Warisan, Muzium Negeri, Kuala Terengganu.

Program anjuran Lembaga Muzium Negeri Terengganu (LMNT) dan berlangsung selama tiga hari dan berakhir 11 Ogos itu menghimpunkan lebih 200 penggiat seni tempatan dan luar Terengganu .

Apa yang menariknya pengujung boleh menikmati pelbagai alunan muzik dari pelbagai kaum khususnya kaum Tionghua, kaum India, kaum Orang Asli dan dari masyarakat Siam.


Himpunan alunan muzik tradisional ini juga bertepatan dengan konsep 1 Malaysia yang diuar-uarkan oleh YAB Perdana Menteri kerana semua kaum berkumpul dibawah satu program yang jarang sekali dilakukan.

Pengarah LMNT, Mohd Yusof Abdullah, program yang dianjurkan itu mempunyai sedikit kelainan dan perbezaan dengan aktiviti serta pameran yang diadakan sebelum ini.

Katanya, ia menampilkan alat-alat muzik dalam bentuk pameran static dan kaku, namun program kali ini menampilkan segalam peralatan, bunyi-bunyian, alunan dan melodi muzik secara terus kepada pengunjung.

“Ini sebenarnya kelainan yang sentiasa ditunggu-tunggu terutama di kalangan belia yang ingin mengetahui sejarah dan asal usul pelbagai jenis muzik yang terdapat di Malaysia,” katanya.

Encik Mohd Yusof turut memberitahu dalam era globalisasi, seni alunan muzik bergerak pantras dengan mengenengahkan pelbagai alatan serta irama muzik baru dalam pelbagai demensi.

“Bagi tujuan meraih keuntungan, terdapat sesetengah pihak bertindak mengeksploitasi muzik tanpa berfikir panjang dan ianya meninggalkan kesan kepada tingkah sosial masyarakat,” katanya..