Halaman

17 September 2012

MB rancang penerbangan haji berjadual


Oleh: Nurul Aziela Mohd Saberi


Seramai 180 bakal jemaah haji daerah Kemaman diraikan kelmarin dengan kehadiran semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) di daerah ini iaitu Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said yang juga ADUN Kijal, ADUN Chukai Dato’ Mohamed Awang Tera, ADUN Air Putih YB Haji Wan Abdul Hakim Tan Sri Haji Wan Mokhtar dan ADUN Kemasik, YB. Ir Rosli Othman.

Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said dalam ucapan beliau berkata, jemaah haji saban tahun semakin meningkat dan masih ramai lagi yang menunggu dengan pemohonan yang lama.

Selain sihat tubuh badan, mampu dari segi kewangan dan keamanan negara, halangan yang utama adalah undang-undang ketat Arab Saudi yang hanya menghadkan 1% sahaja daripada jumlah penduduk negara untuk kesana.

“Sehubungan itu, kerajaan Malaysia cuba berbaik dengan kerajaan Arab Saudi bagi membolehkan kita mendapat penambahan kuota setiap tahun.

“Keadaan ini tambah merungsingkan apabila kita terpaksa buat rayuan untuk kali kedua bagi menambah bilangan jemaah haji walaupun sudah mendapat penambahan sebanyak 10,00 setiap tahun namun masih belum mendapat sebarang keputusan,” katanya.

Kebiasaannya kerajaan negeri akan menghantar 100 orang yang terpilih seperti JKKK mahupun kakitangan kerajaan yang cemerlang untuk menunaikan haji. Namun dalam keadaan ini kerajaan bimbang bilangan ini akan merosot.

Beliau telah lama merancang untuk membuat jadual penerbangan dari Terengganu ke Kuala Lumpur ke Jeddah manakala Jeddah ke Kuala Lumpur dan terus ke Terengganu, di mana ia akan diusahakan segera bagi memudahkan rakyat negeri untuk menunaikan ibadat haji.

Pengurus Lembaga Tabung Haji Daerah Kemaman, Amir Hamzah Mohd Rani berkata bagi pihak Tabung Haji telah cuba membantu dan membimbing bakal jemaah membuat persediaan dan persiapan yang lengkap untuk menghadiri perhimpunan agong nanti.

Dan beliau berharap semua bakal jemaah membuat persiapan yang rapi sebelum ke tanah suci yang bakal berlepas pada 17 September di KLIA dan penerbangan pertama di Terengganu pada 28/29 September.