Halaman

18 September 2012

Pandu Puteri bantu pesakit kronik

Oleh; Esah Abdullah


YM Tengku Ramlah menyampaikan sumbangan hari raya kepada pelajar anak yatim sempena Majlis Sambutan Hari Raya PPPMCT di sebuah hotel di Kijal, Kemaman, semalam.

Persatuan Pandu Puteri Malaysia Cawangan Terengganu (PPPMCT) akan terus menyumbang kepada pembangunan insan selain melaksanakan aktiviti untuk kepentingan ahli di seluruh negeri.

Yang Dipertua PPPMCT, Tengku Datin Seri Ramlah Azizah Sultan Ismail Nasiruddin Shah berkata, untuk tujuan itu persatuan telah menubuhkan Tabung Bantuan Penyakit Kronik untuk membantu mereka yang menghadapi penyakit kronik.

"Walaupun bantuan yang disalurkan itu tidak begitu besar, tetapi sebagai sebuah persatuan yang bertanggungjawab dan prihatin turut terpanggil untuk membantu sekadar yang termampu,’’ katanya dimajlis sambutan Hari Raya di Awana Kijal Kemaman.

Pada majlis berkenaan 20 orang anak yatim dan warga emas di daerah itu diraikan dan turut menerima sumbangan berupa barangan keperluan harian dan wang.


YM Tengku Ramlah (empat dari kiri) memerhati adik Zaleha yang didukung oleh Zabidin (kanan), manakala adik Rabiatul Adawiah dan Mohd Nor Adam(depan) ketika Majlis Sambutan Hari Raya PPPMCT semalam.

Selain itu, PPPMCT turut menyampaikan bantuan kepada keluarga Zabidin Mohd @ Kassim dan Wan Nor Saedah Wan Sembok dari Kampung Pengkalan Pandan yang mempunyai enam anak dan tiga daripadanya iaitu, Rabitul Adawiah, 22, Zaleha, 19 dan Mohd Nor Adam, 9, menghadapi masalah pembesaran menyebabkan fizikal mereka tidak seperti rakan seusia.

Kira-kira 200 ahli dan pemimpin masyarakat menyertai majlis itu yang merupakan aktiviti tahunan PPPMCT dalam usaha mendekatkan ahli persatuan dengan golongan yang kurang bernasib baik.

Sempena dengan majlis itu tetamu juga turut dihiburkan dengan persembahan nyanyian oleh pemenang tempat ketiga Idola Kecil 2010, Nor Balkis Ahmad Tajuddin dan persembahan `Action Song’ dari murid Sekolah Kebangsaan Kampung Baru Kertih,