Halaman

30 September 2012

Sultan Terengganu berangkat ke Istiadat Pengurniaan Gelaran dan Bintang Darjah Kebesaran Negeri

Oleh; Esah Abdullah

Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan berangkat ke Istiadat Pengurniaan Gelaran dan Bintang-bintang Darjah Kebesaran Negeri di Singgahsana Istana Mazioah, Kuala Terengganu hari ini (30 September).

Berkenan berangkat Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah; Anakanda Baginda Tengku Nadhirah Zahrah dan Tengku Fatimatuz Zahra’.

Hadir sama, Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said dan isteri To’ Puan Hajah Norliza Mahmud; Setiausaha Kerajaan Dato’ Haji Mazlan Ngah; Kerabat-kerabat Raja; Ahli-ahli Dewan Pangkuan DiRaja; Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri; Orang-orang Besar Raja; Ahli-ahli Darjah Kebesaran Negeri; Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri dan Dewan Negara.

Sultan Terenggan dan Sultanah Terengganu berangkat tiba di Istana Maziah diiringi Tengku Sri Bendahara Raja dan Tengku Sri Temenggong Raja disambut oleh Menteri Besar Dato’ Seri haji Ahmad Said dan isteri To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud serta Setiausaha Kerajaan Dato’ Haji Mazlan Ngah dan Isteri To’ Puan Hajah Rohani Abdullah.

 Lagu Selamat Sultan dipersembahkan serentak dengan bendera DiRaja dinaikkan di perkarangan Istana Maziah. Keberangkatan masuk Baginda ke majlis singgahsana disambut dengan paluan nobat lagu ‘Iskandar’ dan sebaik Baginda selesai bertitah nobat dipalu lagu ‘ Ibrahim Khalil berserentak dengan tembakan meriam 21 das.

 Sehubungan itu Ketua Istiadat memohon perkenan Baginda memulakan Istiadat Pengurniaan gelaran dan Bintang darjah Kebesdaran Negeri