Halaman

25 September 2012

Tngkatkan amalan, jaga kesihatan ketika di Tanah Suci - YB Khazan

Oleh; Esah Abdullah



Tingkatkan amalan ketika berada di Tanah Suci dan jaga kesihatan dengan meminum banyak air itu pesanan yang dititipkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit YB Haji Khazan Che Mat kepada bakal haji yang akan berlepas ke Mekah tahun ini.

 “Jemaah haji juga perlu mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi selain mengikuti perkembangan semasa mengenai pergerakan jemaah daripada agensi bertanggungjawab terutama Tabung Haji,”.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri berkata demikian di majlis Ramah Mesra bersama 17 orang bakal haji dari Dun Batu Rakit, di Sutra Beach Resort, Batu Rakit.

Daripada jumlah tersebut enam orang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan imam masjid yang menerima Anugerah Haji Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri.

Katanya, mereka juga perlu menjaga tata susila dan displin diri sepanjang mengerjakan ibadah berkenaan di Makah dan Madinah.

Menurutnya, jemaah haji negara ini perlu merasa bangga kerana disebabkan hubungan baik antara kerajaan sedia ada membolehkan ramai rakyat dapat mengerjakan ibadah berkenaan pada setiap tahun,

 “Oleh itu jangan lakukan perkara yang boleh meretakkan hubungan baik dua hala antara kedua kerajaan dengan mematuhi segala peraturan yang ditetapkan sepanjang berada di Tanah Suci,” katanya.