Halaman

20 September 2012

Unisza belanja RM400 juta menaiktaraf tiga kampus

Oleh: Suriati Ali

Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) membelanjakan lebih RM400 juta bagi menyelenggara dan menaiktaraf pembangunan ketiga-tiga kampus milik universiti itu.

 Pembangunan fizikal Unisza di Kampus Gong Badak, Kampus Kota dan Kampus Besut sentiasa di pandang serius bagi memastikan setiap pelajar mendapat kemudahan setimpal dan selesa.

Naib Canselor Unisza, Prof. Dato’ Dr. Alias Daud , berkata walaupun pihaknya sentisa berusaha menambahbaik pembangunan itu, ia tetap ada kurangnya termasuk kemudahan asrama pelajar yang masih belum mencukupi.

 Katanya, berdasarkan kapasiti semasa, Unisza hanya mampu menyediakan kapasiti perginapan sekitar 5,000 tempat berbanding jumlah pelajar yang ada sekarang iaitu seramai 6,774 orang.

 “Ini bermakna lebih 1,700 pelajar terpaksa menyewa rumah atau bilik di luar kampus di sekitar kampus masing-masing.

 “Pada masa sama, kita berusaha mengatasi masalah ini dengan menambah kapasiti asrama sedia ada,” katanya pada satu majlis baru-baru ini.

 Katanya oleh itu, pihaknya berharap pelbagai pihak termasuk kerajaan negeri tampil membantu mengatasinya supaya masalah penempatan pelajar ini dapar diatasi segera.

 “Seboleh-bolehnya kita mampu, semua pelajar berada dalam satu kawasan supaya mudah bagi pohak pentadbiran mengawasi dan memantau,” katanya.