Halaman

15 October 2012

Awas: Penerima suapan buat laporan ke SPRM


Seorang peserta mengemukakan solan kepada Md Yusof

Oleh: Mohammad Ishak

Ramai dikalangan penjawat awam negeri ini sudah mula menunjukkan sikap terhadap gejala rasuah apabila mereka berani tanpil melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika mereka diberi suapan oleh pihak lain.

Pengarah SPRM Terengganu,Md Yusof Md Zin berkata, perkembangan sihat itu membutikan kakitangan jabatan kerajaan kini sudah sedar dengan gejala rasuah sebaliknya mereka tanpil melaporkan kepada agensi itu jika ada pihak yang merasuahkan mereka.

Katanya, dalam kes berkenaan hampir 20 peratus penjawat awam membuat laporan kepada SPRM selepas mereka diberi suapan oleh pihak tertentu,

Oleh itu,katanya, orang ramai perlu menghindarkan perbuatan itu kerana selepas mereka cuba memberi rasuah kepada kakitangan dan pegawai kerajaan mereka akan membuat tindakan melaporkan kepada SPRM

“Jangan ingat selepas memberi suapan mereka akan berdiam diri sebaliknya perkara itu akan dilaporkan kepada SPRM dan seterusnya akan membuat siasatan terhadap apa sahaja laporan yang dibuat pihak terbabit,” katanya pada majlis dialog bersama ahli MCA Besut, di sini malam tadi.

Md Yusof berkata, jika dulu kedua belah pihak antara pemberi dan penerima rasuah tidak melaporkan kepada pihak berkuasa tetapi sekarang berlaku sebaliknya kerana penerima rasuah yang membuat laporan akan menerima ganjaran mengikut kes tertentu.

Menurutnya, SPRM Terengganu kini giat memberi taklimnat dan penerangan kepada orang ramai termasuk pertubuhan bukan kerajaan dan parti politik yang ingin mengetahui perkembangan semasa SPRM.

Katanya, mereka yang berminat untuk mengadakan sesi taklimat dan dialog boleh menghubungi SPRM untuk diatur majlis berkenaan dengan pegawai-pegawai agensi itu.

Bagaimanapun, beliau berkata jumlah kes tangkapan kes rasuah di negeri ini tidak menunjukkan kadar yang tinggi sebaliknya usaha pencegahan sentiasa dilakukan oleh SPRM dengan mengadakan sesi penerangan dan dialog seluruh negeri.

Beliau berkata, golongan peniaga yang menerima ugutan dan perlindungan dengan dikenakan bayaran boleh melaporkan kepada SPRM untuk diambil tindakan terhadap individu dan kumpulan terbabit. TAMAT