Halaman

19 October 2012

GM peladang kerjasama agensi pertanian hidupkan semula projek fertigasi

Oleh: Aida Abd Rahman

Syarikat GM Peladang Sdn Bhd merintis usaha menjalinkan kerjasama dengan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZa), Jabatan Pertanian Terengganu, Lembaga Pertubuhan Peladang Terengganu dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Terengganu bagi menghidupkan kembali projek fertigasi di negeri ini tidak lama lagi.

 Penasihat GM Peladang Ghazal Muda, berkata berdasarkan kajian syarikat itu, hampir 90 peratus daripada 180 pengusaha tanaman frigat di Terengganu gagal meneruskan projek itu disebabkan pelbagai masalah.

"Atas faktor itu kita menganjurkan bengkel bagi mengenalpasti punca masalah projek itu gagal dilaksanakan dengan jayanya selain langkah penyelesaian kepada masalah itu.

 "Selepas ini, kita harap dapat menghasilkan satu projek perintis dan mengenal pasti jenis tanaman berpotensi untuk dikomersialkan dari segi kos pengeluaran, pemasaran dan potensi pendapatan," katanya.

 Beliau berkata projek tanaman frigat dimulakan kerajaan negeri pada pertengahan 2007 dengan 180 peserta menerima modal awal RM57,600 seorang.