Halaman

10 October 2012

Kesedaran rakyat Terengganu bayar cukai tanah makin meningkat

Oleh: Aida Abd Rahman
Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA

Dato'Seri Haji Ahmad Said ditemani Dato' Haji Mazlan Ngah
ketika mengadakan sidang akhbar selepas mesyuarat exco.
Kesedaran membayar cukai tanah di kalangan rakyat Terengganu semakin meningkat apabila kerajaan negeri berjaya mengumpul hasil cukai berjumlah RM22,737,16.97 berbanding RM22,119,745.94 bagi tempoh yang sama pada tahun lalu.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata prestasi pungutan hasil kutipan cukai tanah yang meningkat itu mungkin didorong oleh dasar kerajaan negeri yang memanjangkan tempoh masa pembayaran daripada Mei kepada Julai sejak beberapa tahun lalu.

 “Setiap tahun sejak beberapa tahun yang lalu exco membuat keputusan keputusan melanjutkan pembayarannya sehingga akhir Julai 2012 tanpa mengenakan denda.

“Sebab itu (sebelum ini) selepas Mei sahaja kita dendalah, tapi kita lanjutkan sehingga Julai setiap tahun sejak beberapa tahun yang lalu dan akhirnya kita dapati pada tahun ini iaitu setelah berakhir 31 Julai, pungutan yang kita buat ialah sebanyak RM 22, 737, 16.97 berbanding pada tempoh yang sama pada tahun lepas RM 22, 119, 745.94 pertambahan hampir RM600, 000 lebih pada tahun sebelumnya," katanya di sidang media selepas Mesyuarat Mingguan Exco, di Wisma Darul Iman, hari ini.

 Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah.

Menteri Besar berkata, prestasi itu menggambarkan bahawa kesedaran di kalangan rakyat untuk membayar cukai tanah di negeri ini semakin meningkat.

 “Jadi, kita haraplah bahawa dengan kelonggaran yang diberikan oleh kerajaan dan tempoh yang diberikan untuk mereka dan untuk mengelakkan tanah mereka tidak dirampas walaupun itu merupakan jalan terakhir kita, bagaimanapun, kita jarang melakukannya (rampas tanah) walaupun kita boleh lakukan demikian.Tapi kita haraplah kesedaran di kalangan rakyat untuk terus membayar cukai.

 “Terengganu merupakan negeri yang mengenakan kadar cukai terendah berbanding negeri lain di negara ini. Ada kadar hanya berjumlah RM2 sehingga RM3 sahaja setahun,” katanya.

Beliau berkata, daripada keseluruhan jumlah itu juga, kutipan tunggakan cukai sehingga 31 Julai pada tahun ini berjumlah RM2,126,831.35 (18.37 peratus) berbanding kutipan sehingga tempoh yang sama tahun lalu berjumlah RM1,960,240.95 (17.9 peratus).

Manakala kutipan denda lewat bagi tempoh yang sama tahun ini berjumlah RM660 846.55, meningkat berbanding tahun lalu (RM650,591.96).

Sementara jumlah kutipan berdasarkan bilangan hak milik sehingga 31 Julai tahun ini RM272,690, berbanding tahun lalu berjumlah RM253,077.

 “Tapi, sikap masyarakat kita kadang-kadang dia lupa atau buat-buat lupa, cuai dan sebagainyalah (membayar cukai). Bagi memudahkan mereka membayar cukai berkenaan, kadang-kadang kita buka kaunter, kadang-kadang kita buat apa-apa majlis, kita buka kaunter di mana-mana untuk membayar cukai pintu, cukai tanah dan semakan dan sebagainya.

 “Menerusi pembayaran ini boleh menjana pendapatan negeri dan memberikan duit pulangan kepada rakyat bagi melaksanakan pembangunan dan sebagainya,” katanya.