Halaman

30 October 2012

Lima acara hiasi kalendar Bulan Pelayaran Terengganu 2012

Dato' Abdul Rahin bersama Dato' Wan Hisham menunjukkan kalendar bulan pelayaran Terengganu sepanjang November ini.
Oleh: Aida Abd Rahman

Lima acara pelayaran mengisi kalendar Bulan Pelayaran Terengganu sepanjang November ini sebelum menjelangnya acara kemuncak Piala Monsun, di Pulau Duyong, Kuala Terengganu pada 3 hingga 8 Disember depan.

Pembuka tirai acara adalah KFC- Monsoon Regatta pada 8 hingga 11 November yang dianjurkan Persatuan Pelayaran Terengganu dengan kerjasama Persatuan Pelayaran Malaysia dan T-Best Events.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd Said, berkata acara pertama sempena bulan pelayaran itu bakal disertai 140 peserta dengan 78 daripadanya merupakan pelayar Optimist berumur bawah 15 tahun.

“Regatta ini terdiri daripada pertandingan maraton dan `fleet race’ yang melibatkan kapal layar Optimist, Laser, International 420 dan juga `windsurfing’.

“Acara berikutnya adalah Mari Belayar diadakan selama dua hari bermula 16 November ini terbuka kepada semua berumur 12 tahun ke atas yang bertujuan menanam minat dan menggiatkan promosi serta pendedahan terhadap sukan layar kepada orang ramai,” katanya di sidang media sempena mempromosikan Bulan Pelayaran Terengganu 2012, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini.

Turut hadir, Naib Presiden Persatuan Pelayaran Malaysia, Dato’ Wan Hisham Wan Salleh dan Ketua Pegawai Eksekutif Tahun Melawat Terengganu 2013, Encik Ahmad Fathil Abd Ghani.

Dato’ Abdul Rahin berkata, acara pelayaran lain yang mengisi kalendar bulan pelayaran negeri termasuk Heritage Bay Cup yang memasuki edisi keempat penganjuran dan dijalankan tiga kali setahun.

Katanya, acara perlumbaan match racing amatur yang terbuka kepada warga tempatan dan menjadi acara kegemaran ramai pelayar amatur negara itu dilaksanakan khusus untuk edisi Piala Monsun di mana peserta terdiri daripada juara Heritage Bay Cup musim lalu.

“Heritage Bay Cup pada 23 November ini diadakan khas bagi mempromosi Monsoon Cup yang menghimpunkan peserta di kalangan juara acara pelayaran berkenaan yang lalu seperti TESDEC, Duyong Heritage, Ri-Yaz Heritage, ABMT dan AG-ing.

 “Acara keempat, MOTOUR Tourism Cup pada 24 November merupakan edisi ketiga anjuran Pejabat Kementerian pelancongan Negeri Terenganu dan T-Best Events bertujuan memberi pendedahan terhadap acara Piala Monsun serta sukan pelayaran kepada penggiat industri pelancongan negeri,” katanya.

Menurutnya, acara Sirkit Match Racing Malaysia (MMRC) yang berlangsung tiga hari bermula 28 November ini di Pulau Duyong merupakan lokasi terakhir sirkit bagi menentukan wakil negara yang bakal mewakili Malaysia ke Piala Monsun nanti.

Katanya, sirkit keempat MMRC yang juga sirkit penentuan kejuaraan bakal berlangsung di Kuala Terengganu selepas berakhirnya tiga sirkit, iaitu di Lumut, Perak ( 11 hingga 13 Mei), Pulau Indah, Selangor (29 Jun hingga 1 Julai) dan Tanjung Leman, Johor (28 hingga 30 September)