Halaman

22 October 2012

Memulihara khazanah Kampung Cina

Oleh; Esah Abdullah

Melalui gabungan 35 pengkaji dari Taylor's Universiti, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Malaya (UM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Unversiti Lim Kokwing (ULK) berjaya menghasilkan projek lembaran kertas kerja penggiatan semula Kampung Cina.

Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan Dan Alam Sekitar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bandar, Dato’ Toh Chin Yaw berkata, pembentangan yang dilakukan pengkaji mengenai Kampung Cina adalah bertujuan memulihara khazanah berharga yang ada di kawasan itu.

Menurutnya, program yang mengambil masa selama lima hari itu membabitkan kajian berkenaan budaya, ekonomi dan sosial yang diamalkan di Kampung Cina, berdasarkan maklumat daripada kajian selama tiga tahun yang dijalankan oleh Taylor's Universiti.

 “Peserta diberi masa selama lima hari untuk mengadakan perbincangan dan pembentangan bersama golongan mahir berkenaan pemuliharaan, pelajar, penduduk tempatan, penguatkuasa dan pengunjung di kampung terbabit.

 “Gabungan daripada buah fikiran pakar dan pelajar dapat melahirkan satu idea yang bernas kerana melalui perbincangan itu, kita akan mendapat kesefahaman dan ianya terbaik untuk mengadakan satu dasar baru untuk pemuliharaan dan pembangunan di kawasan ini.

 “Kita boleh mengemukakan hasil perbentangan itu kepada dua badan agensi seperti Majlis Perbandaran Kuala Terengganu dan Pagawai Tinggi Perancang Bandar dan Desa untuk melihat apa yang boleh diperbaharui untuk pembangunan Kampung Cina,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media semasa hadir pada pembentangan Kertas Kerja penggiatan semula Kampung Cina.

Dato’ Toh Chin Yaw berkata, perancangan yang bakal dilaksanakan itu mendapat kerjasama daripada pemilik tanah di kawasan ini untuk penambahbaikan yang boleh memberi kesan positif kepada sektor perlancongan.

Sementara itu, Pensyarah Asas Alam Semulajadi dan Seni Bina Taylor’s Universiti, Puan Normah Sulaiman yang juga merangkap Ketua Projek bengkel komuniti tersebut berkata, kajian ini dapat memberi pendedahan kepada peserta untuk bekerja di lokasi bagi melahirkan buah fikiran dalam menyelesaikan masalah yang ada.

 “Jika mereka turun ke lokasi kajian, mereka dapat mengenalpasti masalah yang ada berkenaan bangunan yang diubahsuai dalam memberi gambaran baik kepada pelancong mengenai struktur asal bangunan itu, selain dapat mengkaji sejarah yang ada,’ katanya.

Bagi Pensyarah Penyelarasan Sungai, Kajian Seni Budaya dan Sosial, Nor Hayati Hussain berkata, kajian berkenaan bertujuan mengenalpasti isu pembangunan kepada bangunan bersejarah yang tidak terkawal.

“Melalui pembentangan yang dibuat oleh pengkaji, kami dapat mengenalpasti masalah yang ada di perkampungan ini. Antara masalah yang dihadapi oleh pengunjung di kawasan ini adalah membabitkan kawasan pejalan kaki yang dicemari kenderaan yang banyak,” katanya.