Halaman

30 October 2012

`Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’ berjaya selesai masalah rakyat

Oleh: Suriati Ali 

Pendekatan `Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’ yang diamalkan kerajaan negeri berjaya menyelami masalah rakyat sehingga ke peringkat akar umbi.


Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita Negeri, YB Yahya Khatib Mohamad berkata, berkata melalui Bajet 2013, kerajaan negeri memperuntukkan RM43 juta bagi membasmi kemiskinan, menampung dana pinjaman dan mewujudkan pelbagai program kepada golongan miskin di Terengganu.

 Katanya, pihaknya komited dan bertanggungjawab mengeluarkan belanja besar pada setiap tahun semata-mata tidak mahu rakyat negeri ini terus dibelenggu kemiskinan.

“Apa yang diusahakan sebelum ini menampakkan kejayaan cukup positif apabila golongan yang dibantu itu berjaya keluar daripada kelompok e-Kasih atau miskin tegar.

 “Selain itu, mereka juga tidak lagi bergantung kepada bantuan pihak tertentu, termasuk Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)," katanya selepas hadir pada satu majlis di Marang, baru-baru ini.

 Katanya, apa yang membanggakan, Terengganu disenaraikan negeri paling berjaya berbanding negeri-negeri lain seperti Kelantan dan Kedah menurunkan kadar kemiskinan.

 “Berdasarkan perangkaan, seramai 14,000 peserta daripada 43,000 golongan itu keluar dari paras kemiskinan bermula 2008 hingga kini.

 “Pelbagai faktor mengapa seseorang itu disenaraikan sebagai peserta e-Kasih, antaranya sikap malas berusaha, mangsa perceraian, masalah tekanan hidup dan sebagainya,” katanya.

 Kerajaan negeri sudah berusaha pelbagai cara semata-mata mahu mambantu golongan itu berjaya, termasuk memberi pinjaman perniagaan, peruntukan membaiki rumah serta atap dan bantuan persekolahan.