Halaman

29 October 2012

Pasukan hoki Terengganu bakal beri saingan Liga Hoki Kebangsaan

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Skuad hoki Terengganu bakal memberi saingan kepada kelab-kelab hoki di negara ini, jika hasrat menyertai Liga Hoki Kebangsaan pada tahun depan menjadi kenyataan.

Malah, dua kejayaan manis skuad hoki negeri pada tahun ini iaitu juara Sukan Malaysia 2012 dan johan Hoki Piala Tun Razak edisi ke-50 baru-baru ini, dianggap permulaan terbaik untuk melangkah ke liga berkenaan.

Teganukita difahamkan pada masa ini Persatuan Hoki Terengganu sedang menyiapkan kertas kerja berkaitan syarat-syarat penyertaan dan prosedur yang perlu dipatuhi bagi membolehkan pasukan hoki negeri ini beraksi dalam Liga Hoki Kebangsaan pada tahun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, YB Rozi Mamat, berkata pihaknya menaruh harapan yang tinggi agar hasrat menyenaraikan pasukan hoki negeri ini ke liga tersebut menjadi kenyataan.

“Kita harap pasukan hoki Terengganu dapat beraksi dalam Liga Hoki Kebangsaan musim depan dan mencipta lebih banyak kejayaan yang boleh mengharumkan nama negeri,” katanya ketika ditemui kelmarin.

Beliau berkata, kerajaan negeri akan memberi komitmen yang tinggi bagi merealisasikan hasrat itu bagi memberi peluang pemain hoki tempatan diketengahkan dalam sukan tersebut.

Pada masa ini belum ada pasukan negeri menyertai Liga Hoki Kebangsaan dan pasukan Terengganu mampu memberikan saingan kepada kelab-kelab hoki sedia ada seperti Tenaga Nasional Berhad, Maybank, Sapura dan Kuala Lumpur jika diberi peluang menyertai liga itu.