Halaman

12 October 2012

Peluang baik ceburi industri minyak, gas negara

Oleh: Aida Abd Rahman

Prospek dan peluang menceburi diri dalam industri minyak dan gas ini amat cerah dan begitu luas kepada sesiapa sahaja, kata Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah.

 “Saya merasakan tidak ada masa yang lebih baik dan sesuai dari sekarang, bagi penggiat industri untuk melibatkan diri dalam industri ini.

 “Saya percaya, penglibatan dalam industri ini merupakan langkah yang bijak dan bertepatan sekali. Oleh itu, saya menyeru tuan-tuan dan puan-puan para peserta sekalian agar mengambil langkah yang tepat dan memberanikan diri untuk menceburi industri minyak dan gas ini,” katanya baru-baru ini.

Dato’ Mazlan juga percaya bahawa umum sudah sedia maklum Terengganu merupakan pengeluar gas petroleum utama di Semenanjung Malaysia di mana industri itu bertapak sejak di era 70-an lagi.

Katanya, beberapa loji pemprosesan gas dan petroleum yang beroperasi di Kerteh menjadi mercu tanda atau `landmark’ utama bagi negeri ini jika melalui laluan jalan raya melalui pantai menuju ke Kuantan.

Beliau berkata pelantar minyak juga dibina bagi mengeluarkan minyak mentah seperti petroleum dan gas asli di tengah-tengah laut. Pada masa kini, ExxonMobil yang menjadi rakan niaga Petronas bagi pihak Kerajaan Pusat menjalankan operasi di 43 buah pelantar minyak di sekitar perairan Terengganu.

Selain itu, beliau berkata Taman Polimer Kertih (KPP) diunjur mampu menarik pelaburan berjumlah lebih RM7 bilion selain bakal mewujudkan lebih 8,000 pekerjaan baru kepada penduduk negara ini dan Terengganu khasnya, menjelang 2020.

 KPP yang dibangunkan di Kompleks Industri Petroleum Petronas(PPIC) memfokuskan pembuatan produk berasaskan etilena berkembang maju dengan sokongan hasil penyelidikan dan juga pembangunan (R&D) bertaraf dunia oleh Pusat Teknologi Polimer Petronas (PPTC).

 “Sebagai pusat teknologi yang berpandukan pasaran, ianya akan mempertingkatkan tahap perkhidmatan teknikal pelanggan, di samping membantu dari segi penambahbaikan dan pembangunan aplikasi polimer.

 “Pusat ini juga akan mengeratkan lagi jalinan kerjasama antara para pengeluar polimer dan pengusaha produk plastic di KPP dalam usaha meningkatkan standard bagi industri plastik dan polimer negara ini,” katanya.