Halaman

08 October 2012

UMT adakan program hari kepelbagaian kebudayaan sedunia

Oleh; Esah Abdullah

Kelab Unesco Universiti Malaysia Terengganu (UMT) mengadakan program hari kepelbagaian kebudayaan sedunia untuk memberi kesedaran pentingnya mengenali budaya yang terdapat di seluruh dunia.

Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa UMT, Prof Dr Noor Azhar Mohamed Shazeli berkata, setiap bangsa mempunyai budaya yang berbeza dan sikap saling menghormati perlu dipupuk bagi kesejahteraan dunia sejagat.

“Apabila kita menghormati budaya bangsa lain, ianya merupakan satu proses globalisasi kesejahteraan ekonomi negara,” katanya kepada pemberita di UMT hari ini.

Hadir sama Prof. Ulung, Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Presiden Kelab Unesco UMT Encik Mohd Nashzuan Shaharuddin. Hadir sama pensyarah, kakitangan akademik dan bukan akademik serta 200 penuntut universiti tempatan dan antarabangsa.

Katanya, Unesco berusaha mempromosikan pendidikkan, sains dan budaya namun untuk program hari ini lebih tertumpu kepada kebudayaan bagi mempromosikan kemamanan.

 “Mewujudkan keamanan sejagat melalui promosi kebudayaan dan bangsa dilihat mempunyai keserasian dengan duduk semeja dalam suasana harmoni,”

 katanya. Menurut Prof Dr Azhar, ini program kali ketiga pernah diadakan di mana sebelum ini diadakan Program berbentuk internasional iaitu Gala Night dan Program Kesedaran Penjagaan Spesis Penyu.

“Selepas ini kita bercadang untuk mengadakan Hari Alam Sekitar Sedunia dan Hari Kelautan Sedunia yang membabitkan penuntut dari unviersiti luar dari UMT, pelajar dan masyarakat awam di negeri ini,” katanya.