Halaman

02 November 2012

240 ahli Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Cawangan Terengganu ikuti kursus


Pegawai Daerah Besut A Rahim Jusoh melakukan upacara pelepasan peserta kursus ke Melaka

Oleh: Mohammad Ishak 

Seramai 240 ahli Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM) Negeri Terengganu dipilih menyertai kursus Pematapan Kepemimpinan Masyarakat yang berlangsung tiga hari di sebuah hotel di Melaka bermula semalam dan berakhir Sabtu ini.

Kursus yang dikendalikan oleh Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT) julung kali diadakan kepada ahli persatuan berkenaan bertujuan memberi pendedahan mengenai pelbagai program kerajaan untuk rakyat.

Peserta kursus mewakil 80 orang dari Daerah Besut,Kuala Terangganu dan Dungun berlepas dengan lapan buah bas yang disempurnakan pelepasannya oleh Pegawai Daerah masing-masing.

Ketika mengikuti kursus sambil melawat itu peserta turut diberi taklimat bermaklumat termasuk daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan penerangan isu semasa yang disampaikan oleh Pegawai Khas YAB Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar.

Pengerusi PPKM Terengganu,Datuk Syed Abu Bakar Abdullah berkata, bekas pesara kerajaan negeri Terengganu amat beruntung kerana berpeluang mengikuti kursus yang banyak memberi maklumat selain dapat melawat tempat-tempat menarik di Bandaraya Bersejarah, Melaka.

Katanya, sebelum ini ahli PPKM tidak pernah mengikuti kursus seumpama itu dan peluang yang diberikan akan digunakan sepenuhnya oleh peserta untuk mendapat maklumat mengenai pembangunan negara.

Beliau berkata, selepas Melaka peserta juga akan di bawa melawat Kuala Lumpur dan Pusat Pentadbiran Kerajaan di Puterajaya.

Sementara itu,Pegawai Daerah Besut,A Rahim Jusoh ketika melakukan upacara pelepasan peserta kursus berkata, pesara boleh memainkan peranan untuk membantu kerajaan menjayakan pelaksanaan pembangunan kerana golongan berkenaan juga mempunyai pengalaman luas dalam bidang kerjaya dan pentadbiran.