Halaman

22 November 2012

53 GLC ikrar jauhi rasuah

Oleh; Esah Abdullah

Anak-anak Syarikat Kerajaan Negeri (GLC) sama sekali tidak dibenarkan mendekati atau memberi rasuah sebaliknya melaksanakan tanggung jawab dengan penuh dedikasi memajukan syarikat bagi meraih keuntungan.


Setiausaha Kerajaan, Dato’ Haji Mazlan Ngah berkata, semua anak syarikat kerajaan negeri dikehendaki membuat ikrar dan menandatangani surat akuan bagi menjauhi perkara-perkara berkaitan dengan amalan rasuah.

“ Bukan saja anak syarikat kerajaan negeri tetapi syarikat lain yang ada hubungan dengan kita juga perlu menjaga hubungan dan bersih dalam sebarang urusan,” katanya selepas mempengerusikan Majlis Ikrar Integriti Korporat di Wisma Darul Iman semalam.

Hadir sama Penguasa Kanan, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) Puan Halimah Md Sharif dan Timbalan Pengarah (Pencegahan) SPRM Terengganu Encik Mohd Yasin Jusoh.

Katanya, samaada menerima atau memberi rasuah dalam syarikat-syarikat berkaitan yang membuat urusan perniagaan tidak dibenarkan mengamalkan rasuah.

 “Prestasi anak-anak syarikat setakat ini agak baik contohnya EPIC yang mampu cacat keuntungan paling tinggi tahun ini dan berharap selepas buat ikrar hari ini, semuanya beri tumpuan untuk capai peningkatan masing-masing,” katanya.

Pada majlis itu, 53 anak syarikat kerajaan negeri telah melafaz ikrar yang diketuai oleh Encik Ramli Ismail dari Terengganu Incorporated (Terengganu Inc) dan seterusnya menandatangani surat akuan yang diserahkan kepada Setiausaha Kerajaan.

“Saya akan serahkan surat akuan ini kepada SPRM dalam Seminar Sistem Integriti Korporat yang akan diadakan di Kota Bharu pada 3 Disember depan,” katanya.