Halaman

18 November 2012

MENUNGGU PRU 13

Oleh: Roslan Rahman

Ramai yang tertunggu-tunggu bilakah parlimen akan dibubar dan pilihanraya umum ke 13 akan ditetapkan. Apakah akhir tahun ini atau awal tahun depan atau sehingga Mac atau April 2013? Penuh teka-teki sebenarnya.

Sebagai rakyat di sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen tentu mereka mahu kuasa rakyat untuk menentukan penerusan kepemimpinan negara yang aman membangun dan mereka dapat hidup dengan sejahtera.

Setiap undi itu amat bernilai untuk menentukan masa depan rakyat di negara ini di semua peringkat tanpa mengira ras , pangkat dan kedudukan.

Jika silap membuat pilihan dan terbina kepimpinan yang tidak memikirkan masa depan agama, bangsa dan negara, maka meranalah hidup bangsa dan ummah di negara ini.

Apatah lagi pada masa ini berbagai-bagai nilai baru yang merosakkan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara sudah mula dibawa oleh pihak tertentu kepada rakyat seperti fahaman plluralisme-semua agama sama.

Fahaman baru tentang kebebasan beragama dan tiada paksaan dalam beragama iaitu dengan berkata orang Melayu juga tertakluk kepada kebebasan memilih agama dan berbagai-bagai lagi yang langsung tidak memikirkan soal status bumiputera dan kedaulatan Islam di negara ini yang termaktub dalam perlembagaan.


Apakah kita boleh ,menerima fahaman dan pemikiran baru yang tidak mendasari Islam dan perlembagaan yang sedia ada yang disediakan oleh pejuang terdahulu dalam soal-soal asas itu.

Malah hingga sampai ke suatu peringkat golongan ini telah mula menerima amalan sex bebas, sesama jenis dan sebagainya yang kita sebut sebagai LBGT.

Golongan ini berpendapat perlu menghormati mereka yang membudayakan amalan itu asalkan tidak melakukannya secara terbuka. Ajaran apakah yang sudah meresap dan pemikiran dan jiwa mereka?

Sanggupkah kita melihat orang Melayu dan umat Islam terpinggir dan hilang pedoman agama suatu hari nanti oleh tindakan pihak tertentu yang gilakan kuasa itu.

Di mana perginya golongan kononnya ulamak dalam parti tertentu yang hanya melihat dengan tidak berkata-kata atau bisu kelu apa atas kemungkaran yang sedang melanda hanya kerana berada dalam pakatan yang sama, pakatan yang menjahanamkan Islam dan orang-orang Melayu.

Pakatan yang kononnya dibuat atas nama rakyat untuk membawa kebaikan kepada rakyat sebenarnya tidak benar. Ini kerana pakatan itu sendiri adalah ke arah menjahanamkan rakyat dan negara ini dengan usaha-usaha untuk menggantikan kerajaan yang lebih liberal, bebas dan tidak terikat dengan asas perlembagaan yang memilihara kedudukan agama Islam, orang Melayu dan hak istimewa orang Islam.

Rakyat sebenarnya amat selesa dengan kerajaan yang sedia ada yang memelihara kebajikan dan kesejahteraan hidup semua peringkat rakyat. Mereka yang tahu menilai bahawa yang terbaik adalah kerajaan yang sedia ada kerana yang baru belum pasti membawa kebaikan dan keselamatan untuk mereka.

Di Terengganu rakyat sudah ada pengalaman pahit sewaktu Pas memerintah. Kini mereka (Pas dan pakatan pembangkang) datang menawar pelbagai perkara yang baik baik kepada rakyat- tetapi rakyat Terengganu sudah serik atau Serik Doh Weh .