Halaman

05 November 2012

ORANG MELAYU DI MALAYSIA BEBAS BERAGAMA- APA PANDANGAN PAS?

Oleh: Ruslan Abdul Rahman-Pengarang Teganukita. 

Sungguh mengejutkan bila Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar menegaskan Melayu juga bebas pilih agama.

"When you ask me, there is no compulsion in religion... how can anyone say sorry, this (religious freedom) only applies to non-Malays, it has to apply equally." she said.

Itulah kata-kata Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang membawa maksud: “Jika awak tanya saya, tidak ada paksaan dalam agama. Bagaimana seseorang boleh berkata kebebasan agama hanya terpakai kepada bukan Melayu, ia harus digunakan setara - itu kata Nurul Izzah.... Kita hendak tahu apa pandangan pemimpin Pas sebuah parti yang menjadi sekutu pakatan.

Penulis mendapati dalam Kanun Jenayah Syariah Terengganu yang iaitu hudud yang dikemukakan oleh Pas
menyebut: Seksyen 26. Hukuman Bagi Kesalahan Irtidad atau Riddah.

1) Sesiapa yang disabit melakukan kesalahan irtidad hendaklah sebelum dijatuhkan hukuman ke atasnya dikehendaki oleh Mahkamah supaya bertaubat dalam tempoh yang tidak kurang daripada tiga hari setelah dia didapati bersalah.

2) Sekiranya dia enggan bertaubat dan masih lagi berterusan dengan pendiriannya terhadap perbuatan yang dilakukan atau perkataan yang disebutkan itu, maka Mahkamah hendaklah mengisytiharkan hukuman bunuh ke atasnya dan memerintahkan supaya hartanya sama ada diperolehi sebelum atau selepas dia melakukan kesalahan itu dirampas dan dipegang oleh Baitulmal;

Dengan syarat bahawa sekiranya dia bertaubat sama ada sebelum dijatuhkan hukuman bunuh ke atasnya atau selepas dijatuhkan hukuman itu ke atasnya tetapi sebelum dijalankan hukuman itu, maka hendaklahdia terlepas daripada hukuman bunuh, dan hartanya yang dihukum rampas itu hendaklah dipulangkan kepadanya:

Dengan syarat selanjutnya bahawa dia hendaklah dipenjarakan selama tempoh yang tidak melebihi lima tahun.

Nurul Izzah menjawab soalan peserta sama ada orang Melayu perlu diberikan kebebasan beragama seperti seperti orang bukan Melayu pada satu forum bertajuk Negara Islam: versi mana, siapa bertanggungjawab, bertempat di Subang Jaya, kelmarin atau forum bertajuk 'Islamic State: Which version; Who’s responsibility?’ anjuran Gereja Full Gospel Tabernacle di Subang Jaya kelmarin.

Apakah kita sanggup menggadai maruah agama Islam Yang Maha Suci dan Melayu. Jika merujuk Perlembagaan Persekutuan, orang Melayu ditakrifkan dalam Perkara 160(2) sebagai seseorang yang beragama Islam, lazimnya, mereka ini bercakap dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu.

Kalaulah kita menerima pendapat Nurul Izzah, bermakna kita akan menerima kehadiran Melayu yang bukan lagi menganut agama Islam tetapi agama-agama lain dan sudah pasti perlembagaan negara, perkara 160(2) mestilah dipinda.

Marilah kita bantah sekeras-kerasnya pandangan dan pendapat yang cukup menghina dan menyentuh hati kita sebagai seorang Melayu dan Islam.