Halaman

12 November 2012

Seni Budaya lambang Identiti Bangsa Melayu

Oleh: Mastura Jamaluddin

Program Merakyatkan Seni Dan Budaya ( PMS ) merupakan usaha bersepadu jabatan-jabatan di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan bagi mengetengahkan produk seni budaya dan warisan kepada khalayak dengan mendekati kembali masyarakat umum, khususnya di luar bandar dengan kegiatan seni budaya.

Langkah itu penting bagi merealisasikan visi kementerian untuk membentuk masyarakat Malaysia yang berbudaya dan mempunyai jati diri yang kukuh Kampung Cheting merupakan kampung yang bertuah di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Telemong kerana terpilih untuk program PMS dengan pelbagai pengisian aktiviti sukan rakyat , ziarah dan persembahan kebudayaan.

“Selain dapat merapatkan hubungan dan interaksi antara pemimpin dan masyarakat penyayang seterusnya mengukuhkan perpaduan kaum dan integrasi nasional. Ini adalah objektif utama ke arah pencapaian Gagasan 1Malaysia dalam memartabatkan nilai seni dan budaya.

“PMS juga bertujuan menyemarakkan aktiviti seni budaya dan warisan kepada masyarakat umum pelbagai kaum, peringkat umur dan kawasan geografi,” kata Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara cawangan Terengganu, Encik Zaifri Husin, ketika ditemui Teganukita, semalam.