Halaman

15 November 2012

Sultan Mizan berkenan berangkat ke Majlis Pelancaran Sambutan Maal Hijrah

Oleh: Suriati Ali

 Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan berangkat ke Majlis Pelancaran Sambutan Maal Hijrah peringkat Terengganu di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini.



Keberangkatan baginda disambut, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Dato’ Tengku Putera Tengku Awang; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah.


 Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, Haji Khazan Che Mat dan Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Terengganu, Dato’ Haji Mohd Rozali Salleh.

Sambutan Maal Hijrah yang bertemakan `Wassatiyah Tonggak Kesatuan Ummah’ itu turut diserikan dengan bacaan ayat suci al-Quran oleh qariah jemputan dan diikuti dengan ucapan Menteri Besar.

Baginda Tuanku Mizan seterusnya menyampaikan titah ucapan dan melancarkan sambutan Maal Hijrah.


Majlis kemudiannya disusuli dengan persembahan nasyid dan penyampaian anugerah kepada Tokoh Maal Hijrah serta pelbagai anugerah bersempena kedatangan hari penting dalam sejarah Islam itu.

Tokoh Maal Hijrah kepada Dato’ Ismail Ali dan Tokoh Keluarga Mithali pula, Haji Mohd Ismail, 74 bersama pasangannya Teh @ Mariam Abdullah, 70 dari Kampung Pak Madah.



Manakala Tokoh Saudara Kita dianugerahkan kepada Mohd Ridzuan Ang Abdullah; anugerah Masjid Mukim terbaik (Masjid Kampung Bukit Chempaka) dan Masjid Kerajaan Terbaik dimenangi Masjid Bukit Payong.