Halaman

14 November 2012

Tasik Kenyir antara produk pelancongan alternatif

Oleh: Noraini Jusoh

Usaha kerajaan negeri dalam memberi tumpuan terhadap pembangunan Tasik Kenyir dilihat mampu meningkatkan kehadiran pelawat dan pelancong ke Terengganu sempena penganjuran Tahun Melawat Terengganu 2013 (TMT 2013).

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd Said berkata, Tasik Kenyir mampu menjadi lokasi alternatif tumpuan pelancong terutamanya pada penghujung tahun.

“Kebiasaannya aktiviti pelancongan pulau akan terhenti seketika pada waktu tersebut disebabkan musim tengkujuh yang kebiasaannya melanda kawasan pantai timur.

"Justeru, kita memilih Tasik Kenyir sebagai produk sedia ada yang akan diberi nilai tambah agar ia menjadi lokasi pelancongan alternatif buat pengunjung terutama yang ingin meneroka khazanah alam semulajadi,” ujarnya.

 Katanya, Tasik Kenyir yang sememangnya kaya dengan pelbagai khazanah alam semulajadi membolehkan pelbagai aktiviti diadakan disana tanpa diganggu faktor lain seperti musim tengkujuh.

“Cadangan kepada kerajaan negeri agar menambah dan melepaskan spesis ikan yang cepat membiak telah dibuat dalam usaha menarik pelancong terutama kaki pancing datang ke Tasik Kenyir,” katanya kepada sidang media selepas majlis perasmian penutup dan penyampaian sijil seminar pembangunan pakej-pakej pelancongan sempena TMT 2013, baru-baru ini.

 Katanya, diharap dengan kerjasama semua pihak terutamanya yang terlibat dalam sektor pelancongan dalam memberi nilai tambah mampu menjadikan Tasik Kenyir sebagai salah satu destinasi pilihan utama pelancong yang datang ke negeri ini pada masa akan datang.