Halaman

13 November 2012

Terowong Berjalan Kaki mampu elak risiko kemalangan

Oleh: Suriati Ali

Pembinaan Terowong Berjalan Kaki, di Jalan Kemajuan, Kuala Terengganu dianggap sebagai kemudahan sangat bernilai kepada penduduk setempat, terutama pelajar sekolah. Mereka yang sebelum ini terpaksa berdepan dengan risiko kemalangan sangat menghargai kemudahan bernilai RM2.6 juta itu dan bagaikan tidak sabar untuk melaluinya.

Ketua Penolong Pengarah (Jalan) Jabatan Kerja Raya Terengganu, Encik Ibrahim Awang, berkata pembinaan terowong berjalan kaki bernilai RM2.6 juta itu sebenarnya sudah lama dirancang untuk kemudahan pelajar dan penduduk setempat.

Katanya, baru kini iaitu bermula awal Mac lalu, pihaknya dapat membina berikutan peruntukan untuk tujuan sudah diluluskan Kementerian Kerja Raya. “Pihak kami berharap penduduk terutama pengguna jalan raya bersabar sementara menunggu terowong itu siap awal tahun depan.

“Projek itu yang dijangka siap pada Oktober mengalami kelewatan akibat beberapa masalah teknikal yang tidak dapat dielakkan,” katanya kepada Teganukita. Pengerusi Jawatankuasa Kampung (Kg) Pulau Kambing, Encik Elias Jantan, berkata keputusan membina terowong berjalan kaki itu dianggap seribu rahmat bagi penduduk di kawasan ini yang sudah lama menanti dan amat memerlukannya.

Katanya, apa yang diminta itu semata-mata mahu memberi kemudahan kepada penduduk setempat, terutama kepada pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (Cina) Chung Hwa Wei Sin. “Hampir setiap hari pelajar sekolah itu terpaksa berdepan dengan risiko kemalangan dan lewat hadir ke sekolah gara-gara menunggu tempoh tiada kenderaan untuk melintas.

“Dalam keadaan berhati-hati itu, pernah juga berlaku beberapa kemalangan membabitkan pelajar dan penduduk setempat,” katanya. Katanya, pihaknya tidak mahu perkara itu berulang kembali dan mengharapkan terowong itu dapat disiapkan segera.

“Kemudahan itu cukup berharga terutama apabila Taman Perumahan di Bukit Kemajuan yang bakal didiami lebih 1,000 penghuni siap kelak.

“Selain itu, urusan mengusung jenazah untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Jalan Bukit Kecil juga menjadi mudah di mana sebelum ini terpaksa menggunakan van dan sering berdepan kesesakan lalu lintas,” katanya.

Pelajar Tingkatan Tiga SMK (Cina) Chung Hwa Wei Sin, Muhammad Lylia Zokarnain Rohaimi, berkata dia dan rakan lain mengucapkan jutaan terima kasih kepada kerajaan kerana sudi membina terowong itu.

“Apabila ianya siap kelak, tiada lagi risiko berlaku kemalangan dan didenda guru akibat lewat datang sekolah,” katanya.