Halaman

19 November 2012

UPSR…Hulu Terengganu terbaik Terengganu


Teks dan gambar oleh Mastura Jamaluddin 

Hulu Terengganu tetap pendahulu dalam kecemerlangan pendidikan dan ini terbukti dalam keputusan Ujian Penialain Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan hari ini.

Empat buah sekolah Hulu Terengganu telah tersenarai dalam senarai lima terbaik peringkat Negeri Terengganu iaitu tempat pertama Sekolah Kebangsaan Tapu,Sekolah Kebangsaan Kemat di tempat ketiga, keempat Sekolah kebangsaaan Teris dan tempat kelima terbaik ialah Sekolah Kebangsaan Kuala Berang.

Sekolah Kebangsaan Tapu sebuah sekolah yang terletak di kawasan luar bandar telah berjaya membuktikan berkat kesungguhan para guru dan pelajar,seramai 16 orang pelajar daripada 20 orang pelajarnya berjaya mendapat keputusan cemerlang 5A dalam UPSR.

Ini menjadikan sekolah ini adalah sekolah terbaik di peringkat Negeri Terengganu dengan GPS 1.12. Peratusan yang berjaya mendapat 5A pula sebanyak 80 peratus dan ini merupakan satu pencapaian yang tidak pernah berlaku di mana-mana sekolah di Negeri Terengganu.

Manakala peratusan lulus semua subjek juga meningkat kepada 95 peratus meliputi Bahasa Melayu Pemahaman,Bahasa Inggeris ,Matematik dan Sains.


Menurut Guru Besar SK Tapu,Encik Ahmad Shukri Ghaza,beliau merasa teramat teruja kerana SK Tapu dinobatkan sebagai sekolah terbaik peringkat negeri Terengganu dan ianya tidak pernah berlaku sebelum ini.

“Kami memfokuskan kepada proses pengajaran dan pembelajaran(PMP) kepada semua murid supaya pembelajaran lebih mudah.Selain daripada itu,pihak sekolah juga mengadakan sistem kelas tambahan,solat hajat dan pelbagai bentuk majlis untukmelahirkan pelajar yang terbaik.

“Kem kecemerlangan pelajar juga sentiasa diadakan dengan menjemput para fasilitator yang terbaik bagi memberi tunjuk ajar kepada mereka.

“Kerjasama ibu bapa merupakan tunjang utama kejayaan pada hari ini kerana tanpa sokongan mereka ,kami semua tidak akan Berjaya,” kata beliau ketika ditemui Teganukita untuk mengetahui rahsia kejayaan ini.

Menurut beliau lagi,sejak daripada OTI 1 hingga OTI 2, para murid telah menunjukkan peningkatan masing-masing dan ditambah dengan semangat guru-guru yang luar biasa.Berpegang kepada motto rekod bukan untuk di pertahankan tapi adalah untuk di pecahkan, Cikgu Ahmad Shukri menjadikannya satu cabaran untuk berjaya.

Fatin Qamaria Norhaya salah murid yang berjaya mendapat 5A merasa terharu dan langsung tidak menyangka beliau akan berjaya dengan cemerlang.

Berkat doa Ibu bapa dan guru-guru akhirnya kejayaan memihak kepadanya.Fatin yang sentiasa menelaah pelajaran di samping membaca Al Quran sebagai kunci kejayaan pada hari ini.

Adun Kuala Berang , YB Haji Mohd Zawawi Ismail telah bersetuju untuk menyumbangkan dua ekor lembu sebagai tanda penghargaan beliau di atas kejayaan Sekolah Kebangsaan Tapu untuk mengadakan majlis doa selamat dan kesyukuran.