Halaman

18 November 2012

Wassatiyah Tunggak Kesatuan Ummah

Oleh: Mastura Jamaluddin

Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi.

Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 muharram tahun baru bagi Takwim Hijrah. Namun Tahun Hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah itu diambil sebagai permulaan kiraan bagi kalendar Hijrah.

Majlis Sambutan Ambang Maal Hijrah bagi peringkat Negeri Terengganu pada kali ini telah memilih Masjid Sultan Mahmud, Kuala Berang ,Hulu Terengganu sebagai tuan rumah pada tahun ini.

Majlis yang bermula pada jam 6 petang itu dimulakan dengan ceramah dan bacaan doa akhir tahun dan berakhir dengan solat hajat serta bacaan Yassin.

Majlis tersebut diketuai Imam Besar Masjid Negeri Terengganu, Ustaz Aizi Saidi Abdul Aziz.

YAB Menteri Besar Terengganu yang turut hadir pada majlis tersebut telah menyampaikan perutusan Maal Hijrah 1434H pada kali ini selepas menunaikan solat Maghrib berjemaah dan membaca surah Yassin.

“Bersyukur kepada Allah Taala kerana dapat solat hajat dan menyambut Tahun Baru 1434 Hijrah.Tema kali ini cukup bermakna kerana ianya satu usaha yang perlu di gemblengkan untuk memastikan kehidupan pada hari ini perlu berserdehana dan mempertingkatkan hubungan silaturrahim sesama Islam dan bukan Islam.

“Sesuai dengan negara Malaysia sebagai sebuah negara majmuk yang mempunyai pelbagai kaum, keturunan dan agama,kita perlu bersikap kesederhanaan dalam hubungan kita dengan agama-agama yang lain.

“Kita tidak perlu bersikap ekstrim dengan agama-agama lain sehinggakan boleh menyebabkan permasalahan dan pertikaian kaum yang boleh mengganggu gugat kemakmuran yang kita kecapi selama ini,.” katanya.

Beliau berkata, pengalaman negara dijajah ratusan tahun oleh pelbagai bangsa seperti Belanda, British,Portugis dan Komunis sebelum mengecapi kemerdekaan perlu dijadikan iktibar perjuangan nenek moyang kita agar kita pada hari ini menghargai keamanan dan kemakmuran negara sekaligus menolak perkara-perkara ekstrim.